La guia de botigues emblemàtiques de Barcelona que reivindica el patrimoni comercial

L'editor Esteve Vilarrubies ha volgut conservar i difondre el patrimoni de la ciutat a través de la Guia d'Establiments Emblemàtics de Barcelona

Agustí FornéActualitzat

Què tenen en comú la Farmàcia Docampo, la pastisseria La Colmena i l'Estamperia San José?

Que són establiments de Barcelona, que són emblemàtics i que tenen més de 100 anys. Són tres del centenar de botigues que recull la Guia d'Establiments Emblemàtics de Barcelona. El seu editor, Esteve Vilarrubies, diu que ha volgut reivindicar el patrimoni comercial de la ciutat:

"Els lectors poden descobrir la botiga de parallamps o la botiga de màgia més velles del món, o el forn per torrar fruita seca més antic d'Europa. És tot un patrimoni que cal conservar i difondre."

Molts dels establiments provenen de nissagues familiars. La Montserrat Mas Docampo és l'actual propietària de la Farmàcia Mas Docampo, fundada el 1880:

"Amb tres anys, ja rondava per la farmàcia, i amb sis ja tenia clar que volia seguir la tradició familiar."

 

 

La seva filla continuarà el negoci familiar, però no és fàcil adaptar un espai antic i que legalment no es pot modificar, perquè està catalogat. La continuadora del negoci, la Montserrat Torrent Mas, creu que hi ha coses que costen d'adaptar a la vida moderna, per això aposten per potenciar les coses antigues que els altres no tindran mai.


El problema del preu de lloguer

Un altre dels problemes són els lloguers. No paren d'incrementar-se fins que, moltes vegades, el negoci ja no és rendible. A la Farmàcia Mas Docampo ho van solucionar amb imaginació. El contracte de lloguer manté el preu fins a la data de jubilació de la filla de la propietària.

Josep Maria Roig és el propietari de la pastisseria La Colmena, que data del 1849.

"Necessitem més suport de les administracions, si no anirem desapareixen un darrere de l'altre."

 

 

El seu fill, l'Antoni, és el continuador del negoci. Encara fa els caramels com els feien fa un segle, però no sap si els seus fills també voldran continuar:

"El relleu generacional no és fàcil. Jo vaig passar per la universitat i després vaig venir a la pastisseria, però no sé què passarà amb els meus fills."

A banda del centenar d'establiments que apareixen a la guia, n'hi ha un centenar més i, per això, ja es prepara una segona edició. Per Francesc Canals, de l'Estamperia San José, que enguany compleix el segle de vida, "totes les ciutats tendeixen a ser iguals. Són les botigues com les nostres les que fan de Barcelona una ciutat una mica diferent, i molts turistes s'hi interessen".

 

 

La guia inclou un dibuix de cada negoci. Els ha fet un artista també emblemàtic i veterà. Joan Bueno té 86 anys i molta experiència, per això fa fàcil el que sembla difícil. Trenca una canya, l'esmola amb una navalla, la suca amb tinta xinesa i, en 10 minuts, dibuix acabat:

"Com que n'he fet molts, tinc molta seguretat i amb un cop d'ull ja me'n faig una idea. Gairebé mai he de repetir un dibuix. Si faig alguna errada, la 'dissimulo' amb més tinta."

 

 

Les guies tenen explicacions en català, anglès i castellà i es distribueixen en mitja dotzena dels establiments emblemàtics de Barcelona.

     

ARXIVAT A:
Patrimoni
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut