
L'ampliació de l'aeroport del Prat: cronologia del camí fins a un acord controvertit
El projecte per ampliar l'aeroport del Prat va començar a negociar-se el 2021 i s'havia desat al calaix diverses vegades abans d'arribar a un acord definitiu
Estel Batet Carles
Periodista de Política de Catalunya Ràdio
Les desavinences entre el PSC i els principals partits d'esquerres sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat han marcat l'erràtica trajectòria d'aquest projecte.
L'ampliació de l'aeroport és un trajecte llarg i ple de turbulències. El projecte semblava enlairar-se l'agost del 2021, quan l'Estat i la Generalitat van acordar un allargament de la tercera pista i la construcció d'una terminal satèl·lit.
El pacte el van rubricar, en una reunió paral·lela a la bilateral Estat-Generalitat. La llavors ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, va manifestar que amb l'acord es recuperava "la normalitat en les relacions" entre les dues administracions.
Per la seva banda, Jordi Puigneró, exvicepresident del govern català, aleshores format per Esquerra i Junts, va anunciar que Catalunya tindria un "aeroport intercontinental", amb una inversió prevista de 1.700 milions d'euros.
El primer esborrany implica La Ricarda; el projecte s'atura
Tot just un mes després, el 3 de setembre, es filtrà el document que recollia les principals inversions de l'ens gestor dels aeroports espanyols, Aena.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va exigir una rectificació perquè el document deia de manera explícita que l'ampliació de l'aeroport del Prat afectaria els espais protegits del Delta del Llobregat.
"Tota decisió d'ampliació de l'aeroport s'ha de supeditar a les exigències que ens faci la Comissió Europea i, per tant, en la preservació de l'entorn natural i la biodiversitat."
Cinc dies després, l'aleshores ministra de Transports, l'exalcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, anunciava la suspensió de l'acord. "Considerem que el pacte s'ha trencat per una pèrdua de confiança manifesta", va expressar.

Foment del Treball pressiona amb noves propostes
La suspensió de l'acord no va aturar les mobilitzacions contra l'ampliació, amb més de tres-centes entitats ecologistes i socials implicades.
Durant un any, una cinquantena d'experts convocats per la patronal Foment del Treball analitzen diverses alternatives. La que trien és allargar la pista cap a la llacuna de la Ricarda i traslladar aquest espai natural en un altre lloc.

Altres projectes presentats implicaven recuperar la gestió de pistes independents, amb un impacte acústic sobre urbanitzacions de Gavà mar, que implicava expropiar 90 hectàrees de sòl agrícola.
Illa ressuscita el projecte d'ampliació
Políticament, el projecte va tornar a agafar volada a la negociació dels pressupostos del 2023: Esquerra i el PSC hi inclouen un acord molt rellevant sobre la "modernització" d'aquesta infraestructura.
El concepte reapareix a l'acord entre socialistes i republicans per investir Salvador Illa com a president, l'estiu del 2024.
"La meva proposta és escoltar els tècnics. Justament al Consell Executiu portarem una proposta de tornar a convocar aquesta taula tècnica."
I rescata la proposta de Foment, que defensa el secretari de transició ecològica, l'ornitòleg Jordi Sargatal. L'expert insistia a "fer un aeroport per a ocells en una altra zona fora de l'àmbit dels avions."
Mentrestant, ja des de l'etapa Aragonès, un comitè tècnic ha estat estudiant quina ha de ser la fórmula per ampliar l'aeroport del Prat. Aquest dimarts han acabat la feina.
- ARXIVAT A:
- InfraestructuresAeroport del Prat