La maleta va haver de viatjar a la bodega perquè no cabia a la zona de passatgers
El TJUE va dictaminar que cobrar per l'equipatge de mà és il·legal (iStock/Chalabala)

L'Eurocambra contradiu els estats membres i defensa que les maletes de mà siguin gratuïtes

La votació és un dur revés per al Consell Europeu, que a principis de mes va avalar que les aerolínies cobrin per l'equipatge de mà

Redacció/AgènciesActualitzat

El Parlament Europeu defensa que els passatgers puguin pujar a l'avió una maleta de cabina "sense cost addicional".

Amb una majoria aclaparadora, la comissió de Transports i Turisme de l'Eurocambra ha aprovat una proposta perquè es pugui embarcar gratuïtament una maleta de mà tipus "trolley" --les que es col·loquen en els compartiments superiors de l'avió-- a més d'un article personal més petit, com una motxilla o un ordinador portàtil.

La posició definitiva de la cambra es votarà al pròxim ple, a partir del 7 de juliol. Si els eurodiputats avalen la proposta, començaran les negociacions amb el Consell de la UE perquè la reforma pugui ser adoptada formalment.

La votació suposa un dur revés per a Brussel·les, que a principis de juny va obrir la porta a les aerolínies perquè puguin cobrar per aquest tipus d'equipatge.

En concret, els ministres de Transports dels 27 --asseguts al Consell de la UE-- van donar suport a una modificació de la normativa que avala que les companyies cobrin un càrrec per les maletes de cabina.

El text es va aprovar amb el vot en contra d'Espanya, Alemanya, Eslovènia i Portugal, i amb l'abstenció d'Àustria i Estònia. Les principals objeccions, però, eren a ampliar la durada dels retards que donen dret a rebre compensació, un altre dels punts que van tirar endavant.

Cues de passatgers davant dels mostradors de Vueling, aquest dilluns a l'aeoport del Prat
Cues de passatgers davant dels taulells de Vueling a l'aeroport del Prat (ACN/Àlex Recolons)

Crítiques de la patronal de les aerolínies

La patronal de les aerolínies europees ha criticat durament la votació d'aquest dimarts a l'Eurocambra. Consideren que es retalla la llibertat dels passatgers d'escollir entre diferents tarifes, i que això encarirà els bitllets.

En canvi, el ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha celebrat la decisió del Parlament Europeu i ha acusat el Consell Europeu de "doblegar-se davant dels interessos del lobby de les aerolínies".

"El que han fet moltes aerolínies fins ara és incomplir la legalitat i forrar-se a costa d'això", ha criticat l'eurodiputat de Compromís Vicent Marzà i Ibáñez en una entrevista a TV3. 

Marzà ha xifrat en 10.000 milions d'euros els ingressos que van obtenir l'any passat les companyies aèries gràcies a cobrar per l'equipatge de mà.

Passatgers amb maletes a l'aeroport del Prat
Fa més d'una dècada que la UE va obrir el debat sobre l'equipatge de mà (Núria Balaguer/3Cat)


Més de deu anys de debat

La UE té obert el debat sobre la reforma del reglament comunitari sobre drets dels passatgers aeris des de fa més d'una dècada. La falta d'acord entre els 27 ha impossibilitat que s'adopti una postura definitiva.

Aquest maig, organitzacions de consumidors de tot Europa van presentar a Brussel·les una denúncia contra set aerolínies per pràctiques abusives a l'hora de cobrar per l'equipatge de mà. 

Les associacions de consumidors recorden que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictaminar el 2014 que és il·legal cobrar per l'equipatge de mà "sempre que compleixi uns requisits raonables de pes i dimensions i respecti les normes de seguretat".

A més, el novembre passat el govern espanyol va multar amb 179 milions d'euros cinc companyies de baix cost per cobrar per l'equipatge de mà o per imprimir els bitllets. Més de la meitat de la multa anava adreçada a Ryanair, i la resta, a EasyJet, Norwegian, Volotea i Vueling.

ARXIVAT A:
Unió EuropeaEconomia de butxacaTurismeAeroports
Anar al contingut