Ambient de treball en una oficina
Un informe de l'AQU recull les competències més buscades pels encarregats de buscar talent (iStock/piranka)

Què valoren les empreses a l'hora de contractar: les pràctiques són clau, l'anglès no sempre

Els àmbits de la salut, les enginyeries i l'educació són els que més dificultats tenen per trobar graduats universitaris

Actualitzat

Tenir experiència laboral, parlar bé anglès o haver superat un màster sempre fan lluir un currículum. Els graduats que surten de la universitat i s'incorporen al món laboral saben que per destacar entre els candidats a un lloc de treball cal comptar amb un ampli ventall d'habilitats, tant tècniques com personals.

Però, què busquen les empreses quan contracten? I què és el que més troben a faltar entre els que es proposen per a una vacant?

L'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) ha elaborat un informe a partir d'enquestes a més de 1.400 empreses i organitzacions que contracten graduats que acaben de sortir de la universitat. L'estudi analitza quins factors consideren clau en la formació i en quines àrees detecten marge de millora.
 

Les pràctiques, un factor clau

L'experiència prèvia en el món laboral és un factor determinant per a moltes empreses i organitzacions. De fet, les pràctiques professionals i l'experiència laboral són els dos elements que més valoren les empreses a l'hora d'incorporar talent a les plantilles. Segons la responsable de l'informe, Sandra Nieto, aquest és un aspecte que han de tenir molt en compte les universitats.

"Les pràctiques són el primer contacte professional i per això és molt important que els graus n'ofereixin i les incentivin."

En general, haver estat en contacte amb l'entorn laboral és especialment rellevant en sectors que estan directament relacionats amb els serveis a les persones.

La formació complementària també és un aspecte molt valorat. Sobretot els cursos de curta durada i orientats a l'especialització.

La mobilitat internacional, en canvi, és un dels factors menys valorats per les empreses de tots els sectors, tot i que pot ajudar a adquirir altres competències més preuades.

El gràfic següent mostra quins són els elements formatius més valorats per les empreses, segons l'àmbit educatiu:

 

Quatre de cada cinc empreses consideren que els graus duals --els que ofereixen més temps de formació en entorns de treball com a part del seu aprenentatge-- afavoreixen l'ocupabilitat dels graduats.
 

L'anglès és important, però no en tots els sectors

L'aprenentatge d'idiomes i, concretament, de l'anglès, sempre s'ha considerat un element bàsic en la formació dels estudiants i una clau per obrir-se portes en l'àmbit professional.

Però la realitat és que l'anglès no sempre és imprescindible. De fet, només la meitat de les empreses enquestades demanen un nivell alt d'anglès als candidats de nivell universitari.

Aquesta tendència varia notablement en funció de l'àmbit de coneixement: mentre que és un requisit comú per a graduats en TIC, ciències experimentals, matemàtiques i llengües --més del 70% dels contractadors ho demanen--, no ho acostuma a ser per a professionals dels sectors sanitari, assistencial o jurídic, en què és un requisit en menys del 20% dels casos.

"Té sentit en aquelles professions en què pots treballar amb l'estranger, però en feines en què es presta un servei local, no ho és tant", explica Sandra Nieto.
 

Dificultats per trobar treballadors

La meitat de les empreses i organitzacions asseguren que tenen problemes per contractar personal, un percentatge similar al d'informes anteriors de l'AQU.

Les de l'àmbit de la salut són les que ho tenen més complicat. Gairebé un 80% de les organitzacions que contracten metges i científics biomèdics tenen dificultats per trobar professionals qualificats, mentre que un 60% de les que busquen infermeres admeten problemes. La manca de titulats en aquests sectors n'és el principal motiu.

Les enginyeries també han tingut dificultats per sobre la mitjana, i la principal raó també és la manca de persones titulades en l'àmbit.

En l'àmbit social, un 70% dels ocupadors de la intervenció social i un 56% de les del sector educatiu tenen dificultats per trobar candidats que compleixin els requisits. En el cas del sector de l'atenció social, el 70% de les empreses diuen que tenen problemes per trobar candidats que acceptin les condicions contractuals que se'ls ofereix.

El gràfic següent mostra, per àmbits, els principals factors que dificulten la contractació de professionals:

 

Competències que cal millorar

L'estudi de l'AQU també ha preguntat a les empreses quines competències consideren que cal millorar en la formació universitària.

Tot i que els resultats varien en funció del sector, hi ha habilitats que es troben a faltar en la majoria dels àmbits educatius. La resolució de problemes, la formació pràctica i la planificació i l'organització són competències que més del 40% dels encarregats de contractació creuen que s'han de millorar.

Tot i tractar-se de competències transversals, Sandra Nieto apunta que els graus haurien de posar-hi el focus: "Són competències que es treballen o s'haurien de treballar moltíssim a la universitat i que formen part del currículum".

Malgrat les mancances que s'han detectat, en general les empreses i organitzacions estan satisfetes amb el nivell del sistema universitari català, que valoren amb un 7,5 sobre 10, de mitjana.

ARXIVAT A:
Precarietat laboralEmpresa
Anar al contingut