Passatgers entren a un tren de Rodalies a Montcada i Bifurcació
El servei ferroviari passarà a ser gestionat per l'empresa mixta Rodalies de Catalunya (ACN/Gemma Sánchez Bonel)

Rodalies Catalunya, més a prop: l'empresa mixta tindrà l'aval del Consell de Ministres al juliol

L'empresa mixta, participada per Renfe i la Generalitat, començarà a funcionar a partir del gener de 2026

Actualitzat

Estat i Generalitat han anunciat aquest dijous la posada en marxa de la nova empresa mixta que gestionarà Rodalies a Catalunya.

Amb aquest nou pas es tanca definitivament la carpeta de la negociació política i s'inicia la fase administrativa del traspàs de Rodalies, que es va anunciar fa un any i mig després en el marc del pacte polític entre Esquerra i el PSOE en les negociacions per a la investidura de Pedro Sánchez.

Al febrer, els governs català i espanyol van tancar l'acord per a la redacció dels estatuts i ara, quatre mesos després, ja està a punt tota la documentació necessària perquè es comenci a tramitar la creació de la nova empresa.

Els documents que s'han presentat avui inclouen els estatuts, el pacte de socis o accionistes, la memòria econòmica, la memòria justificativa i el pla d'actuació. L'empresa tindrà la seu a Catalunya i un capital inicial de 2 milions d'euros.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, considera que aquesta nova societat és "crucial per reforçar la governança pròpia" de Catalunya:

"Aquest és un pas molt important per al govern de la Generalitat. Ha estat una demanda històrica que ens dona una eina de gestió fonamental per gestionar des de la proximitat."


Quines fases tindrà el traspàs?

La documentació s'ha d'aprovar pròximament el consell d'administració de Renfe, però, en última instància, serà el Consell de Ministres qui haurà d'autoritzar Renfe a crear una nova empresa. El Consell Executiu de la Generalitat, per la seva banda, també haurà d'autoritzar la participació en l'accionariat de la societat.

El secretari d'Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha explicat que en les properes setmanes es tramitarà la documentació, un procés que es tancarà amb la signatura del Consell de Ministres, al juliol:

"Aquest conjunt de documents anirà al consell d'administració de Renfe aquest mes i abans de l'estiu tindrà el vistiplau del Consell de Ministres."

El gener del 2026 està previst que comencin les activitats organitzatives de gestió de llicències i permisos i d'identificació i valoració dels recursos necessaris perquè l'empresa presti el servei.

Ni Paneque ni Santano han volgut entrar a valorar si la tramitació quedaria compromesa en cas que hi hagués canvis a La Moncloa, en plena crisi per la suposada trama de cobrament de comissions il·legals. En qualsevol cas, si es compleixen els terminis anunciats aquest dijous, la tramitació hauria de quedar tancada abans de les vacances d'estiu.

Qui controlarà Rodalies Catalunya?

Un dels documents clau és el pacte de socis o accionistes, que estipula el pes de cadascuna de les administracions en l'empresa mixta, que naixerà integrada dins el grup Renfe.

La nova societat, que es dirà Rodalies Catalunya, SA, serà propietat de Renfe en un 50,1% i de la Generalitat en un 49,9%. Però la Generalitat hi tindrà l'última paraula sobre la gestió de l'empresa, perquè nomenarà cinc dels nou membres del consell d'administració, inclòs el president, que tindrà el vot de qualitat.

Tot i la participació majoritària de la Generalitat, les decisions estratègiques s'hauran de prendre per majoria qualificada i, per tant, requeriran el vistiplau de totes dues parts.

El secretari d'Estat de Transports ha justificat que Renfe mantingui una participació majoritària per facilitar l'obtenció dels permisos perquè Rodalies de Catalunya comenci a operar: "Això serà més fàcil si aquesta empresa té majoria de Renfe, encara que sigui petita".

El document preveurà, això sí, la possibilitat d'un canvi en les majories de l'accionariat. La voluntat de la Generalitat és tenir-hi participació majoritària en un futur, però no s'han concretat els terminis d'un futur canvi accionarial.
 

Per què han recelat del traspàs els treballadors de Renfe?

Justament la participació de Renfe i de la Generalitat en l'empresa ha estat un punt de conflicte amb la plantilla. Molts dels maquinistes que treballen a Catalunya són de la resta de l'estat i no volen deixar de pertànyer a Renfe per poder mantenir els drets laborals i el conveni col·lectiu que tenen ara.

Aquesta qüestió es va tancar el març d'aquest any, després d'un acord dels sindicats majoritaris de Renfe i Adif amb el Ministeri de Transports i la Generalitat. El pacte estipulava que la nova empresa formarà part del grup Renfe i que Renfe Viajeros en serà l'accionista majoritari. A més a més, si hi ha canvis accionarials caldrà consultar-ho amb els representants dels treballadors.

Aquest és un punt que tant la consellera com el secretari d'Estat han volgut destacar en les seves intervencions, i és que la negociació sindical ha estat un dels principals esculls per assolir un acord sobre la constitució de la nova empresa.

 

ARXIVAT A:
Generalitat de CatalunyaGovern espanyolRodaliesInfraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut