El gran desgavell en la implementació de les ZBE: quins municipis ja sancionen?

Els municipis que no activin les zones de baixes emissions abans de l'1 de gener podrien perdre les subvencions estatals al transport públic
Rubén Cabús Lomba
Periodista de Societat de 3CatInfo
3 min

L'1 de gener del 2026 tots els municipis de més de 50.000 habitants hauran de tenir activa una zona de baixes emissions (ZBE), tal com marca la Llei estatal de Canvi Climàtic i Transició Energètica a partir d'una directiva europea.

Si no les activen s'arrisquen a perdre subvencions estatals en matèria de transport públic. I no és poca cosa: estem parlant d'uns 60 milions d'euros anuals a tot Catalunya.

La ZBE Rondes de Barcelona va estrenar-se l'any 2020 (AMB)

Les primeres ZBE van estrenar-se entre els anys 2020 i 2021 a Barcelona, Sant Adrià de Besòs, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Cugat del Vallès, entre d'altres. La majoria van ser tombades als tribunals, però els ajuntaments van refer-les i tornen a estar operatives. No és el cas de l'Hospitalet o Cornellà, que actualment preparen els nous projectes i, per tant, no sancionen els vehicles infractors.

Aquest primer semestre diversos municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona, com Cerdanyola del Vallès, Viladecans, Gavà i el Prat han estrenat el règim sancionador de les seves ZBE després de mesos de proves. Per tant, els vehicles sense etiqueta ambiental ja no poden accedir al nucli urbà del municipi els dies feiners entre les 7 h i les 20 h. Hi ha excepcions puntuals, regulades per l'AMB.


ZBE actives, però sense sancions

Fora de l'Àrea Metropolitana de Barcelona la situació és ben diferent. Terrassa, Sabadell, Girona o Lleida ja han activat les seves zones de baixes emissions, però encara no poden sancionar els infractors perquè la plataforma tecnològica de la Generalitat està enllestida però encara no està activa.

Xavier Cardona és el regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Terrassa:

Això ens dificulta que els municipis que responsablement hem fet la feina puguem aplicar la ZBE tal com correspondria.

Aquesta plataforma tecnològica, que hauria d'haver estat operativa a finals de l'any passat --segons fixa el Pla de Qualitat de l'Aire de la Generalitat--, integrarà les càmeres de vigilància i permetrà gestionar les exempcions de vehicles autoritzats a accedir a les ZBE.

Les càmeres i la senyalització de la ZBE de Terrassa estan instal·lades des de fa mesos (3Cat/Rubén Cabús)

Segons ha avançat el departament de Territori a TV3, els ajuntaments podran adherir-se pròximament a aquesta plataforma desenvolupada per l'ATM. Un cop estigui operativa ja podran activar-se al 100% les ZBE que ja tenen la senyalització i les càmeres instal·lades, com també és el cas de Reus, Mollet del Vallès i Granollers.

Així, la realitat és ben diferent a cada municipi. En aquesta taula es pot trobar la informació relativa a tots els municipis catalans de més de 50.000 habitants. No ha estat fàcil. En alguns casos l'opacitat dels ajuntaments envers aquesta qüestió ens ha obligat a fer peticions d'informació a través dels organismes públics de Transparència.


Controvèrsia a molts municipis

La implementació de les zones de baixes emissions acostuma a ser un tema polèmic. Això pot explicar per què encara hi ha gairebé una desena de municipis de més de 50.000 habitants que ni tan sols tenen els seus projectes aprovats de forma inicial.

A Manresa, la proposta inicial ha rebut una setantena d'al·legacions. Carles Garcia és el regidor d'Urbanisme i Mobilitat de Manresa:

Estem estudiant les al·legacions presentades. Sempre hem dit que no volem una ZBE que compliqui la vida de la gent. Ens hem reunit amb la gent crítica i els usuaris afectats i estem oberts a modificar el projecte inicial..

Santa Coloma de Gramenet, Mataró, Vilanova i la Geltrú o Rubí són municipis que encara no tenen els seus projectes de ZBE aprovats i, per tant, encara no han instal·lat ni les càmeres ni la senyalització. S'arrisquen a perdre els ajuts estatals al transport públic urbà si les ZBE no estan activades l'1 de gener.

A Castelldefels ja han instal·lat les càmeres de la futura ZBE del municipi (3Cat/Rubén Cabús)

A Castelldefels, en canvi, ja tenen els panells i les càmeres als carrers. Ara bé, no activaran la ZBE fins a finals d'any. Serà la zona de baixes emissions més petita que la llei els permet i sense sancions fins a l'any 2030. David Solé és regidor de l'Ajuntament de Castelldefels:

Creiem que la ZBE castiga en excés als veïns. Hem de donar prou temps perquè la gent pugui canviar-se el cotxe i per això fem una moratòria de multes universal fins al 2030. A més, a Castelldefels tenim una bona qualitat de l'aire.


Avui és notícia

Més sobre Mobilitat

Mostra-ho tot