
Què són aquests nous semicercles a l'asfalt? L'invent austríac per reduir accidents de moto
La prova pilot ha començat a la collada de Toses amb l'ajuda de tècnics de seguretat viària d'Àustria
Ferran Vila Cabanas
01/10/2025 - 17.57 Actualitzat 01/10/2025 - 18.47
El Servei Català de Trànsit, acompanyat d'una entitat publicoprivada que assessora el govern austríac, ha començat a instal·lar una senyalització horitzontal en forma de semicercles a l'asfalt pensada perquè els motoristes redueixin la velocitat i millorin la traçada en revolts perillosos.
La prova pilot s'ha estrenat aquest dimecres a la collada de Toses, que connecta la Cerdanya i el Ripollès, i arribarà dijous a la carretera entre Sant Llorenç Savall, al Vallès Occidental, i Calders, al Moianès.
A Àustria ja s'ha aplicat en una quarantena de vies de muntanya i la sinistralitat en els punts on s'ha instal·lat s'ha reduït un 80%, tal com ha explicat Martin Winkelbauer, expert de la Junta de Seguretat Viària austríaca.
"Actualment, tenim entre 70 i 80 revolts perillosos marcats a les carreteres austríaques i hem exportat aquesta senyalització a Luxemburg, on ja ho apliquen en 60 revolts i han solucionat el problema de seguretat viària que tenien", assegura. Per Winkelbauer, es tracta d'uns resultats "impressionants".
Aquest 2025, a les carreteres catalanes hi han mort 34 motoristes. És a dir, una de cada tres víctimes mortals a la carretera anava amb moto. A més, també hi ha hagut 273 motoristes ferits greus.
Com funciona?
Perquè no es converteixi en una senyalització monòtona, la idea és pintar només alguns revolts que siguin especialment perillosos per als conductors de moto.
Els semicercles es fan a l'interior de la traçada on es produeixen els sinistres. Es tracta d'unes el·lipses que es van fent més grosses a mesura que s'acosten al centre del revolt.
Són antilliscants i no fan patinar el motorista, però aconsegueixen que, per esquivar la marca, agafi el revolt amb més precaució, observant el traçat, a menys velocitat i sense circular amb mig cos en el carril contrari.
"L'ajudes a mirar tota la corba perquè faci una bona traçada. Evites que trepitgi la pintura i, per tant, fas que es desplaci a la dreta, forces la traçada segura i aconsegueixes que vagi més a poc a poc", ha explicat el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.
Les carreteres seleccionades
L'elecció dels primers punts que cal pintar s'ha fet tenint en compte on s'acumula més sinistralitat, i la idea és estendre l'experiència a les rutes més freqüentades per motoristes.
En el cas de la Collada, tal com ha explicat Lamiel, es tracta d'una "carretera de motorista de cap de setmana, de motard, on es va a fer corbes i a gaudir de la carretera".
De fet, de senyalitzacions com aquesta --o similars-- ja se n'havien posat en vies com la BV-2115, que uneix l'Arboç i Vilanova i la Geltrú pel pantà de Foix. Però ara la idea és estendre-ho, de mica en mica, per tot el país.
Entre les carreteres candidates a incorporar aquests senyals, el director del Servei Català de Trànsit ha mencionat la que va de Campdevànol a la Pobla de Lillet i la que uneix Santa Maria de Palautordera i el Brull, a més de carreteres de la costa gironina i de les Gavarres.
Segons Lamiel, el model podria arribar a carreteres de la Generalitat, de l'Estat i de les diputacions.
Paral·lelament, també ha explicat que es treballa per obrir carrils preferents per a motoristes a les entrades de les grans ciutats, com ara permetre'ls circular pel carril bus de la B-23.
Avui és notícia
Any horrible de la ramaderia: què explica la conjunció de dermatosi, pesta porcina i grip aviària
Com es treballa a l'IRTA-CReSA, el laboratori en el punt de mira de la pesta porcina africana
Reintroduir el llop per controlar la població de senglars? L'opinió d'ecologistes i ramaders
La mirada de quatre mestres sobre el sistema educatiu: "No podem atendre amb dignitat"
Sanitat vol limitar la gestió privada d'hospitals públics per evitar escàndols com el de Torrejón