Indignació internacional pel tracte degradant als membres de la flotilla detinguts a Israel
Diversos països, entre els quals Espanya, Itàlia, Alemanya o França, han mostrat la seva indignació pel tracte degradant als 400 membres de la Flotilla retinguts a Israel. Altres governs, com el del Canadà o el dels Països Baixos, han cridat a consultes els ambaixadors israelians al seu país.
Un tracte que ha quedat reflectit en el vídeo que ha publicat el ministre de Seguretat Nacional d'Israel, l'ultradretà Itamar Ben Gvir, en què se'l veu onejant una bandera del seu país i passejant-se entre activistes internacionals emmanillats, agenollats i amb el cap contra terra entre agents armats al port d'Ashdod.
"Així és com rebem als que donen suport al terrorisme. Benvinguts a Israel", s'ha mofat Ben Gvir en un missatge a les xarxes socials.
"El campament d'estiu s'ha acabat. Qualsevol que actuï contra l'Estat d'Israel es trobarà amb un Estat decidit", afirma Ben Gvir, amb l'himne d'Israel de fons.
Després de tota una jornada de reaccions a les imatges difoses dels activistes al port d'Ashdod, aquest dimecres al vespre, el portaveu de la Comissió Europea, Anouar El Anouni, en una publicació a la xarxa X, ha qualificat el tractament als membres de la flotilla d'"inacceptable".
El Anouni ha exigit que els detinguts siguin tractats "amb seguretat, dignitat i d'acord amb el dret internacional" i ha fet una crida al govern israelià perquè garanteixi "la protecció i el tracte digne dels activistes, entre els quals hi ha diversos ciutadans de la Unió Europea".
Familiars de membres de la flotilla han denunciat els fets. És el cas de Laia Rosell, que ha explicat al programa Matins de TV3 que s'ha exercit "molta violència" sobre membres de l'expedició. Rosell parla de 3 persones hospitalitzades i desenes amb costelles trencades.
El govern espanyol demana a la UE que actuï
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat que Espanya impulsarà que la Unió Europea apliqui sancions a Itamar Ben Gvir. Sánchez, en un missatge en el seu compte de la xarxa social X, ha titllat d"inacceptables" les imatges difoses de la flotilla. "No tolerarem que ningú maltracti als nostres ciutadans," ha manifestat.
En el mateix post, el cap de l'executiu espanyol ha recordat que el setembre passat ja va anunciar la prohibició d'accés a l'estat espanyol al ministre de Seguretat Nacional d'Israel. Ara, Espanya demanarà a Brussel·les que les sancions a Ben Gvir s'elevin a escala europea de manera urgent.
El ministre d'Exteriors espanyol, José Manuel Albares, per la seva banda, ha convocat una altra vegada l'encarregada de negocis israeliana, Dana Erlich. Aquesta vegada ho ha fet per protestar pel que considera un tracte "monstruós, indigne i inhumà" el que les autoritats israelianes estan donant als activistes de la nova flotilla.
Brussel·les carrega contra Ben-Gvir
Brussel·les ha titllat "d'inacceptable" el tracte del ministre israelià Itamar Ben-Gvir sobre els activistes de la Flotilla detinguts i ha exigit el seu alliberament immediat.
Diversos governs europeus també han reaccionat davant el vídeo difós pel ministre israelià.
El govern italià ha convocat a Roma l'ambaixador israelià per aquest vídeo "inacceptable". "És inadmissible que aquests manifestants, entre ells molts ciutadans italians, siguin sotmesos a aquest tractament lesiu de la dignitat de la persona", ha dit en un comunicat.
El ministre francès d'Exteriors, Noël Barrot, ha convocat l'ambaixador israelià a París per manifestar-li la seva "indignació" pel tracte donat als membres de la Flotilla Global Sumud. Barrot ha insistit que els comportaments del ministre Ben Gvir "són inadmissibles".
L'ambaixador d'Alemanya a Israel, Steffen Seibert, ha titllat el tracte als activistes de "totalment inacceptable i incompatible amb els valors fonamentals dels nostres països".
Per la seva part, el Ministeri d'Exteriors portuguès, liderat per Paulo Rangel, ha assenyalat que el tracte infligit als tripulants de la flotilla és una "humiliant violació de la dignitat humana".
Des de Bèlgica, el ministre d'Exteriors, Maxime Prévost, ha dit que les imatges difoses dels activistes de la flotilla són "profundament pertorbadores" i ha anunciat que convocarà l'ambaixador d'Israel per expressar la seva "indignació" i demanar explicacions pel tracte "inacceptable".
Els Estats Units, a través del seu ambaixador a Israel, Mike Huckabee, han qualificat de "traïció a la nació" el vídeo publicat a les xarxes pel ministre ultradretà.
La flotilla ha denunciat que l'exèrcit israelià va disparar trets contra alguns vaixells durant l'assalt. Com a protesta, 87 dels activistes han començat una vaga de fam.

Crítiques, fins i tot dins del govern israelià
El vídeo de Ben Gvir ha incomodat fins i tot al govern israelià. El primer ministre, Benjamin Netanyahu, ha condemnat la manera en què el ministre de Seguretat Nacional ha tractat els activistes afirmant que "no s'ajusta als valors i normes d'Israel". Netanyahu ha donat instruccions a les autoritats competents perquè deportin els membres de la flotilla "el més aviat possible".
En paral·lel, el ministre d'Exteriors, Gideon Saar, ha recriminat la "vergonyosa actuació" del titular de Seguretat Nacional. "No, vostè no representa Israel", ha afegit.
Ben Gvir, que dirigeix la policia israeliana i ja va visitar activistes de flotilles anteriors, ha justificat la gravació. "Qui vingui al nostre territori a donar suport al terrorisme i a identificar-se amb Hamas, s'emportarà un cop i no li posarem l'altra galta", ha reblat.
400 activistes retinguts a Israel
Bona part dels 400 activistes de la Flotilla Global Sumud que es dirigien a la Franja de Gaza i que van ser detinguts entre dilluns i dimarts per l'exèrcit d'Israel han arribat aquest dimecres al país.
Després d'interceptar els vaixells en aigües internacionals, els militars van traslladar els activistes a embarcacions militars, fins que aquest dimecres han desembarcat a la ciutat portuària d'Ashdod, on es troba el grup d'advocats Adalah per defensar els seus drets.
Segons Adalah, aquestes naus militars tenen presó i als activistes no se'ls va permetre comunicar-se amb les seves famílies. Els advocats han denunciat que els han portat a territori israelià "contra la seva voluntat".
Després de la intercepció il·legal de la flotilla en aigües internacionals i el segrest il·legal de més de 400 activistes de tot el món, Israel està emprant una política criminal d'abús i humiliació contra els activistes.
L'organització d'advocats ha condemnat, a més, els abusos i les "humiliacions" als activistes.
Una vintena de catalans retinguts
A l'expedició hi ha 54 vaixells i més de 400 persones d'una quarantena nacionalitats, que tenien per objectiu arribar a la Franja de Gaza i entregar ajuda humanitària a la població.
Entre els activistes hi ha 44 ciutadans espanyols, una vintena dels quals catalans, com l'exalcaldessa de Montcada i Reixac Laura Campos. No hi figura l'activista català d'origen palestí Saif Abukeshek, que va estar retingut a Israel.
La consellera d'Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha demanat l'alliberament dels tripulants detinguts per Israel, entre els quals també hi ha un membre del cos català de bombers.
"Entre els detinguts de la flotilla per portar ajuda humanitària a Gaza hi ha un servidor públic del cos de Bombers. Demanem l'alliberament immediat per part de l'estat d'Israel de les persones detingudes. L'ajuda humanitària no és cap delicte i està emparada en el dret internacional humanitari", ha publicat Parlon en el seu compte d'X.
José Manuel Albares ha considerat que aquestes detencions són il·legals.








