L'exèrcit israelià intercepta prop de Xipre la flotilla, en què viatgen 22 catalans
Butlletí Mirada Global
Cada divendres al teu correu, un article gratuït per entendre cap a on va el món
L'exèrcit israelià ha interceptat entre dilluns i dimarts gairebé la totalitat dels vaixells de la Flotilla Global Sumud que es dirigien cap a la Franja de Gaza. Així ho ha denunciat l'organització, i s'ha pogut veure en la retransmissió que fa en directe de la travessia, on s'observa com els militars aborden diferents embarcacions.
L'última acció militar ha tingut lloc a plena llum del dia a unes 100 milles nàutiques de Gaza. En total, ja han estat interceptats 65 vaixells. L'últim ha estat abordat per les forces israelianes aquest dimarts cap al migdia i només queden 5 embarcacions rumb a Gaza.
Els membres de l'expedició humanitària han denunciat que diversos vaixells han rebut trets de les forces israelianes durant les operacions d'intercepció. Els activistes de la flotilla sempre han denunciat la violència amb què els soldats els han assaltat, però el fet que hi hagi hagut trets és un salt qualitatiu.
El ministre d'Afers Estrangers d'Itàlia, Antonio Tajani, ha demanat que es verifiqui urgentment "l'ús de la força per part de les autoritats israelianes", després que els activistes italians denunciessin la utilització de bales de goma contra les embarcacions de la flotilla.
Segons l'organització, hi ha 22 catalans a l'expedició, entre els quals es troba l'exalcaldessa de Montcada i Reixac Laura Campos, però no hi figura l'activista català d'origen palestí Saif Abukeshek, que va estar retingut a Israel.
La consellera d'Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, ha demanat aquest dimarts l'alliberament dels tripulants detinguts per Israel, entre els quals hi ha un membre del cos català de bombers.
"Entre els detinguts de la Flotilla per portar ajuda humanitària a Gaza hi ha un servidor públic del cos de Bombers. Demanem l'alliberament immediat per part de l'Estat d'Israel de les persones detingudes. L'ajuda humanitària no és cap delicte i està emparada en el dret internacional humanitari", ha publicat Parlon en el seu compte d'X.
El reinici de la missió va tenir lloc el dijous 14 de maig. L'organització va informar un dia abans que salparien 54 vaixells i més de 500 persones. A hores d'ara, els portaveus de la flotilla denuncien que Israel ha segrestat més de 400 civils de més de 40 nacionalitats, uns detinguts que es preveu que desembarquin a Israel aquest dimarts a la tarda.
"Aquest setge militar marca l'inici d'una altra agressió il·legal en alta mar, quatre dies després que 54 embarcacions civils salpessin de Marmaris per establir un corredor humanitari i trencar el setge il·legal d'Israel sobre Gaza", ha informat la flotilla en una nota al canal de Telegram.
A la Flotilla han exigit "pas segur" per a la missió, que han defensat que és "humanitària, legal i no violenta", i han criticat aquesta intercepció, que consideren "il·legal".
Laura Campos ha penjat un vídeo a les xarxes socials on se la veu en una de les embarcacions explicant que han albirat vaixells militars i que havien activat el "protocol d'intercepció". Ha criticat el "segrest il·legal" i ha demanat suport.
Dario Carotenuto, diputat del partit italià Moviment 5 Estrelles, que es troba a bord del vaixell Kasri Sadabat, ha explicat en un vídeo: "Hem vist naus de guerra i petites embarcacions ràpides israelianes i, just després, hem perdut la connexió a Internet de Starlink. Estem intentant arribar a aigües territorials turques".
Reaccions internacionals
Aquest dimarts, el Departament del Tresor dels Estats Units ha imposat sancions a quatre impulsors de la flotilla, entre els quals el català d'origen palestí Saif Abukeshek. Els acusen donar de suport a Hamas i de minar els progressos de Donald Trump per assolir la pau al Pròxim Orient.
El primer ministre d'Israel, Benjamin Netanyahu, ha conversat amb el comandant de l'equip de l'armada israeliana que està interceptant els vaixells de la flotilla en aigües internacionals pròximes a Xipre, segons un comunicat emès per la seva oficina.
"Estan fent un treball excepcional, tant en la primera flotilla com en aquesta, i estan frustrant un pla maliciós dissenyat per trencar l'aïllament que estem imposant als terroristes de Hamas a Gaza", ha assegurat Netanyahu en la trucada amb el comandant de la flota a càrrec de les intercepcions. En el comunicat, l'oficina del mandatari acusa totes les persones que naveguen a la flotilla de ser "simpatitzants del terrorisme".
Per la seva banda, el Ministeri d'Exteriors de Turquia ha condemnat l'assalt: "Condemnem la intervenció de les forces israelianes en aigües internacionals contra la Flotilla Global Sumud, que pretén portar ajuda humanitària a Gaza, intervenció que representa un nou acte de pirateria", assenyala el comunicat turc.
Ankara exigeix a Israel que "posi fi immediatament a la intervenció" i "alliberi sense condicions els participants de la flotilla interceptats".

El grup islamista Hamas ha denunciat en un comunicat que la intercepció de la flotilla constitueix un "delicte de pirateria".
"Fem una crida a tots els països del món, a l'ONU i als grups de drets humans i humanitaris perquè [...] alliberin els activistes detinguts i posin fi al bloqueig injust i il·legal imposat a més de dos milions de palestins a Gaza", assenyala el text.
Reprendre la marxa després la intercepció de l'abril
La Flotilla Global Sumud va salpar el 15 d'abril del Port Fòrum de Barcelona, amb una trentena d'embarcacions, amb l'objectiu de "trencar el bloqueig" a Gaza. La missió humanitària va iniciar la travessia uns dies més tard del previst per les condicions meteorològiques adverses. Més tard s'hi van sumar més embarcacions, fins a superar la cinquantena, en la que es tracta, segons l'organització, de la "mobilització marítima més gran de la història liderada per civils en suport de Gaza".
El 29 d'abril, Israel va interceptar en aigües internacionals prop de Grècia les embarcacions de la Global Sumud, quinze dies després d'haver salpat de Barcelona. Els militars van alliberar el gruix dels participants de la missió que van retenir, però van traslladar Saif Abukeshek i l'activista brasiler Thiago Ávila a una presó israeliana amb l'argument que tenien vincles amb Hamas. Tots dos van ser alliberats finalment el dissabte 9 de maig.
Abukeshek va arribar a Barcelona l'endemà i a l'arribada va donar a entendre que marxaria cap a Turquia per continuar la missió, però fonts de l'organització han indicat que no navega en cap de les embarcacions del comboi. L'activista va denunciar "tortures" i "violacions contínues" a les presons israelianes i va criticar la "impunitat" i la "complicitat" dels governs occidentals amb Israel.








