La majoria de la contaminació de Barcelona no la provoquen els barcelonins
Entre el 60 i 70% de la contaminació de Barcelona la provoquem nosaltres amb els nostres vehicles
La contaminació de la ciutat, en gran mesura, està a les nostres mans. Agafar o no agafar el vehicle per als nostres desplaçaments, en funció de la qualitat del transport públic, no hauria de plantejar cap dubte. La qualitat de l'aire és un tema cabdal de salut i de repte de futur de les nostres ciutats. Meteomauri, sota el títol "La qualitat de l'aire que respirem" va reunir en una mateixa taula Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat; Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport d'AMB; Assumpta Farran, directora de l'Institut Català de l'Energia, i Janet Sanz, tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona per exposar la situació actual de contaminació i les actuacions de futur.
Entre el 60 i 70% de la contaminació és causada pels vehicles, sobretot darrerament, ja que s'han recuperat les xifres de mobilitat de trànsit dels anys 2008 i 2009. Entre les rondes i Barcelona es mouen 1.000.000 de vehicles diaris. L'increment de la circulació ha implicat empitjorar la qualitat de l'aire. La contaminació és respirar més enllà de Barcelona i cal sumar uns 40 municipis més de l'entorn per òxids de nitrogen i per altres partícules.
La contaminació de Barcelona la provoca els habitants que hi accedeixen des de fora. Dues terceres parts del trànsit de la ciutat prové de fora, de les poblacions de l'entorn i comarques veïnes, però el 80% de la mobilitat de la gent de Barcelona utilitza transport públic o es mouen a peu o amb bicicleta.
A més, tota aquesta mobilitat comporta una despesa energètica molt gran que potser farà replantejar el model energètic de les ciutats en el futur. Ara, el 40% del consum energètic el consumeix la mobilitat i gairebé el 100% prové del petroli.
Afortunadament, la sensibilització dels efectes nocius que té la contaminació a Barcelona ha augmentat i, a poc a poc, les persones són més conscient de les seves conseqüències.
La segona revolució de les ciutats ja la tenim a tocar. La primera data de principis de segle XX, quan les ciutats grises, amb boires per les fumeres de les xemeneies cobrien el cel i les femtes dels animals els terres dels carrers. Si aquella revolució es va guanyar amb el motor i entrada en joc del petroli, ara cal una segona revolució per tornar a millorar la qualitat de l'aire que respirem.
Nosaltres contaminem, nosaltres actuem. El paper de la contaminació està a les nostres mans en la renovació del vehicle, per un de menys contaminant evitant el dièsel o optant per un d'elèctric o de gas natural; o en la mobilitat sostenible a través del transport públic, a peu o en bicicleta.