
Obre al trànsit la nova Via Laietana de Barcelona, després de més de tres anys d'obres
El carril de pujada serà només per al transport públic i el trànsit dels veïns dels barris de la Barceloneta i de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera
La nova Via Laietana s'ha inaugurat aquest diumenge, després de més de tres anys d'obres --que han provocat embussos importants-- i una inversió de 38 milions d'euros.
Però els vehicles no hi han pogut accedir fins a la nit, perquè durant el dia s'ha fet una festa ciutadana d'inauguració.
Al vespre, un cop han acabat les activitats familiars, musicals i els tallers programats per a la inauguració, la via s'ha tornat a obrir al trànsit.

Ara fa dos anys es va obrir el tram superior, entre Urquinaona i Antoni Maura, i ara s'obre el tram inferior i es recupera el sentit ascendent a tot el carrer.
La nova Via Laietana passa de cinc carrils a tres: dos de baixada (un per a tots els vehicles i l'altre per a bus, taxi i bici) i un de pujada exclusiu per al transport públic i el trànsit local i amb un carril bici segregat.
Voreres més amples
Amb la finalització de la reforma, la Via Laietana tindrà més espai per als vianants i menys per al vehicle privat, un dels objectius d'aquesta transformació iniciada durant la darrera etapa d'Ada Colau com a alcaldessa.
En alguns casos les voreres no superaven els 2,6 metres i ara s'han ampliat fins a més de 4 metres.

"Tots tenim al cap que la Via Laietana era un carrer a evitar quan anaves a peu. Després de la transformació és un carrer per on vindrà de gust passejar, un guany realment molt important", ha destacat la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Laia Bonet.
Vehicles autoritzats al carril de pujada
El carril de pujada serà d'ús restringit: només el podran utilitzar els vehicles de transport públic, veïns, taxis amb origen o destí a la zona restringida, usuaris d'aparcaments, clients d'hotels i vehicles de distribució de mercaderies.
La previsió és que després de l'estiu es posarà en funcionament un sistema de càmeres de lectura de matrícules per sancionar el pas de vehicles no autoritzats, de manera que es donarà marge perquè els veïns i els establiments puguin sol·licitar l'autorització corresponent.
A banda d'aquest carril també n'hi ha un d'exclusiu de pujada per a les bicicletes, que de baixada hauran d'anar pel carril de bus i taxi.

Queixes dels veïns del Gòtic
L'Ajuntament ha explicat que al carril de pujada, restringit als autobusos i el trànsit local, hi podran accedir els veïns dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i de la Barceloneta.
En canvi, els veïns del barri Gòtic no podran utilitzar el carril de pujada de la Via Laietana. Denuncien que són els únics de la zona que no podran fer servir el sentit ascendent per arribar als pàrquings o als seus carrers.
Des de l'Associació de Veïns del Gòtic diuen sentir-se marginats i asseguren que ja han rebut moltes queixes.
L'Ajuntament ha explicat que des d'aquest carril ara no es pot accedir al Gòtic. Però té previst autoritzar-los l'accés més endavant, un cop s'analitzi el nou funcionament del trànsit. De moment, el consistori recomana als veïns del barri Gòtic que utilitzin la Rambla.

Els veïns empadronats als barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i de la Barceloneta s'hauran de donar d'alta a la llista de vehicles autoritzats.
També es permetrà l'accés als taxis amb origen o destí dins l'àmbit de circulació restringida i als usuaris de determinats establiments situats al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, com ara els tallers de reparació de vehicles, els aparcaments o els hotels, hostals i pensions del mateix barri.
Els usuaris de la plataforma logística del mercat de Santa Caterina i els vehicles de distribució urbana de mercaderies també podran accedir al carril de pujada --en un horari determinat i només fins a Antoni Maura.

Les línies d'autobús de TMB
A partir d'aquest dilluns es recupera el pas de la línia 47 de bus de TMB, amb origen i destí a l'Hospital del Mar i que travessa el barri de la Barceloneta. Així, connectarà amb l'Eixample de pujada a través de la Via Laietana.
També es recupera el pas del bus de barri 120, amb un recorregut de pujada fins a Antoni Maura.
De baixada, a més del 47 i el 120, seguiran circulant-hi les línies V15 i V17.
Més de tres anys d'obres
Les obres per transformar la Via Laietana van començar el març del 2022 i s'han fet en dues fases.
La segona fase de les obres va començar el setembre del 2023 i ha obligat a desviar i recol·locar nombrosos serveis del subsol, amb algunes de les intervencions de serveis de més complexitat dels últims anys, ja que han afectat conduccions d'aigua, llum, gas, telecomunicacions i col·lectors d'aigües pluvials.

Les obres que s'han fet en aquesta artèria, que es va obrir ara fa un segle tallant pel mig la ciutat vella i enderrocant centenars d'edificis, han deixat al descobert nombroses troballes arqueològiques, com ara tombes de l'època romana o un esquelet de fa 1.500 anys amb un quart de moneda a la boca.
Obres pendents
Els pròxims mesos continuaran les obres de renovació dels carrers de Fusteria i d'Àngel Baixeras, inclosos en el projecte de transformació de la Via Laietana i pendents de les tasques d'arqueologia que s'hi estan fent.
Entre d'altres, allà s'han trobat restes de cinc cases medievals i dels primers Encants.
En aquests carrers, les voreres i la zona per als vehicles estaran al mateix nivell i es guanyarà verd.
Igualment, a finals de juliol està prevista la pavimentació de la cruïlla de la via amb els passejos de Colom i d'Isabel II, i a la tardor, un cop passi la temporada de més calor, es plantaran els arbres que queden pendents.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat