La tornada a l'escola pot generar emocions molt diverses entre els nens, els pares i els mestres. Tornar a la rutina i gestionar aquestes sensacions no sempre és fàcil. L'"Ofici d'educar" us vol donar un cop de mà. Hem demanat ajuda al nostre grup de Telegram i aquests són els millors trucs i consells perquè l'entrada al nou curs sigui positiva, plàcida i constructiva. Sentiments contradictoris Recordeu els nervis de la nit abans de la tornada a l'escola? Jo sí. Volia que arribés l'hora de creuar de nou la porta de l'escola i trobar-me amb els amics. Tenia ganes i por a la vegada. Raquel Salamades, mestra i directora d'una escola amb alumnes amb necessitats educatives especials, assegura que és molt normal tenir emocions contradictòries i recorda que els mestres també en tenen. Enyorança per la fi de l'estiu, l'alegria d'una nova etapa, i curiositat pels alumnes i les famílies noves. També sorgeixen dubtes i preguntes: Què vull aconseguir aquest curs i com fer-ho? Rosa Vela, experta en alumnes amb altes capacitats, reconeix que setembre és un més difícil per a molts nens "Hi ha alumnes que amb la tornada a l'escola es troben davant d'una muntanya tan gran i alta que no saben com pujar-la. Hi ha alumnes que no volen començar el curs i joves que presenten angoixa i por davant d'aquest inici." Sovint obviem i donem tractament de normalització a aquestes realitats. La Rosa recomana, tant a mestres com a pares i mares, reconèixer les particularitats de cada persona i, sobretot, escoltar la veu dels alumnes per donar una educació significant. Com superar la desmotivació? Famílies i professorat han de crear estratègies i oferir eines a aquells alumnes més desmotivats i que els costa tornar a l'escola, afirma l'educadora emocional Marta Darnés. La Marta té un fill amb altes capacitats i cada any, a l'inici de curs, fan una llista de coses que voldrien descobrir, conèixer o visitar. Durant tot el curs, miren de complir amb allò que s'han proposat. La tornada és dura per a tots. Un bon consell per evitar la crispació a casa és prendre's les coses amb calma: La pressa, l'estrès i les males paraules  fan que arribin a escola emprenyats, frustrats i tristos. Fer les coses amb temps també ens ajudarà a nosaltres, els adults, a mantenir la calma. I és que, moltes "rebequeries" de tarda, acostumen a ser un 'estic emprenyat perquè no et veig tant com voldria!' La clau: l'organització La tornada a l'escola és molt diferent per a pares que per fills, i també és diferent en funció de l'edat de l'infant; però sobretot els que necessiten més temps per adaptar-se són les famílies amb criatures més petites. "Planificar amb els fills les extraescolars, els horaris de recollida, els dinars a l'escola és molt important. Que no es trobin tot el dia sense saber que vindrà després de", diu Núria Mora, directora d'una escola, mare de tres fills i creadora del blog "Mare, marona, marassa". Avançar els canvis que vindran també és essencial per al Francesc Balagué autor de "Vadepares", una pàgina en la que tres pares expliquen les peripècies de tenir fills "El que ens funciona a nosaltres és, ja la setmana abans, explicar-li que començarà l'escola, qui el portarà, qui el recollirà, a quins nens veurà, quines activitats faran, coses que s'han de preparar... Així es va involucrant en aquestes tasques, que comencen a formar part de la rutina." Rutina i joc són compatibles   Sembla un consell molt bàsic, però Anna Capena, autora del llibre "Com et sents? L'educació emocional dels 5 als 12 anys", recorda que "les criatures han d'anar a l'escola descansades i alimentades". Això vol dir dormir les hores que toquen, que sempre són més de les que necessita l'adult, i que al matí hi hagi prou temps per esmorzar bé. Sovint això costa però cal assegurar que es compleixi. Un altre propòsit bàsic per a la salut física i emocional de l'infant és assegurar que cada dia la canalla tindrà temps per jugar. Límits i autoritat en el punt de mira Per a la psicòloga Lara Terradas, l'inici de curs "és un moment on normalment s'ha de 'tirar' de molts més límits que no pas a l'estiu i es posa en joc l'estil educatiu parental. I la pregunta és: Com s'exerceix l'autoritat? Lara Terradas recomana aplicar una "autoritat positiva. Fer- los partíceps i donar temps a l'aprenentatge de les rutines; però també confiar en ells". Malgrat la transició els pugui costar, cal valorar les seves fites i deixar molt clar que la valoració i l'afecte no estan condicionats pel seu fer, sinó que els pares els estimen per qui són i no pel que fan o per com es comporten. Sentit comú i sentit de l'humor Carles Capdevila va escriure sobre el primer dia portant la seva filla a l'escola. "Camí de l'escola deixen de parlar-se. I no per voluntat pròpia, sinó per incapacitat física; tots dos tenen un nus a la gola. Llavors ell li diu que ja hi són, que allò ja és la porta on cada dia es diran adéu, li assenyala la nova mestra, els nous companys, li fa una abraçada i li diu que tot anirà tan bé, i que jugui i que faci amics i dibuixi, i que la mare ja la recollirà a la tarda. Ella, la insegura, la nerviosa, la tremolosa, intenta dir que sí, però no ho aconsegueix. I es posa a plorar com mai. Ell, el madur, el serè, el protector, li fa un petó, l'abraça, li diu adéu, es gira i, en el moment de trepitjar la vorera del carrer també es posa a plorar com mai." A més de retratar com ningú la humanitat i la vulnerabilitat de pares i mares, Carles Capdevila reivindicava un ingredient màgic que mai no pot faltar i que tot ho embelleix: el sentit de l'humor. Teniu consells per a l'arrencada de l'escola? Els podeu compartir amb nosaltres a través de la nostra comunitat virtual a Telegram. Només us heu de descarregar l'app de Telegram al telèfon mòbil i seguir aquest enllaç.