Un terç de les baixes de docents en centres educatius catalans queden sense cobrir. És una xifra calculada pel sindicat majoritari USTEC i reconeguda pel Departament d'Educació, que avança "El matí de Catalunya Ràdio". El sindicat xifra en un 31% les substitucions no cobertes en el conjunt del sistema educatiu i ho eleva en un 46% en el cas de secundària. La setmana passada, la consellera Anna Simó va reconèixer al Parlament que el departament té sense cobrir 22 vacants, és a dir, baixes que s'allargaran fins a final de curs. A més, va xifrar en 418 les substitucions de curta durada sense cobrir. Noves mesures Fonts del departament defensen que s'estan aplicant mesures per reduir l'impacte de les substitucions que no arriben. Per exemple, fent habilitacions temporals de diferents titulacions per impartir especialitats on falten docents, o oferint un complement de major dedicació lectiva voluntària per a les especialitats d'informàtica i català. En seu parlamentària, Simó va anunciar que es reduiria la burocràcia administrativa per ajudar a cobrir els processos de difícil cobertura. També, que es dissenyarà una nova borsa a través d'un aplicatiu informàtic, que millorarà l'accés i l'autogestió a l'hora de cobrir baixes. Alumnes d'institut de secundària Matemàtiques, català i formació professional Amb tot, la USTEC veu insuficients les mesures i alerta de la manca de substituts en especial en matèries com informàtica, tecnologia, matemàtiques i llengua catalana i literatura. El sindicat alerta que en formació professional, en alguns casos el percentatge de no cobertura se situa entre el 90% i el 100%. La USTEC insisteix en les conseqüències sobre l'alumnat de la falta de docents, així com sobre el professorat. "L'alumnat acumula moltes hores sense rebre aprenentatges", lamenta la portaveu del sindicat, Iolanda Segura. "A batxillerat, la manca de substituts dificulta greument la preparació de la selectivitat." Anna Pascual és docent afiliada a la USTEC i insisteix en el greuge per a l'alumnat. "La manca de docents pot tenir un efecte dòmino i afectar altres matèries", assegura. "En l'ensenyament és fonamental el vincle entre professor i alumne, i així és difícil de mantenir." El sindicat també denuncia la "sobrecàrrega" que pateix el professorat. "Aquestes hores s'han de cobrir fent guàrdies i impartint matèries per a les quals no han rebut formació acadèmica", diu Segura. "Això ens fa reflexionar sobre com de poc atractiva és la nostra professió, malgrat que hi hagi qui pensi que som uns privilegiats", apunta Pascual. En aquest sentit, la USTEC denuncia "desprestigi" de la funció docent i assenyala el "deteriorament" de les condicions laborals com a causa de la manca de professors. Per això reclamen mesures que facilitin recuperar el poder adquisitiu i garantir contractacions de durada anual. Dos mesos sense fer matemàtiques La falta de cobertura en els nomenaments té afectació directa sobre l'alumnat. "El matí de Catalunya Ràdio" ha parlat amb pares i mares d'alumnes de secundària i batxillerat que han compartit la situació als seus centres. L'Eva fa aquesta denúncia: "La meva filla està a 2n d'ESO i fa dos mesos que no fa matemàtiques. Ens diuen que falten docents i a l'hora de matemàtiques no fan res." La Sílvia, de Cervelló, explica que a l'institut dels seus fills no s'han pogut cobrir places de matemàtiques i tecnologia en diferents moments des de l'inici de curs. "Si el departament no troba professors vol dir que les normes no s'apliquen bé", lamenta. Des d'Esplugues de Llobregat, la Sílvia critica que la seva filla, que fa segon de batxillerat, hagi estat tres setmanes sense professor de matemàtiques: "Això ens preocupa molt, a les famílies, tenint en compte que s'estan preparant per a la selectivitat."