Bèlgica tindrà govern nou mesos després d'haver celebrat eleccions

Els cinc partits que han participat en les negociacions per formar govern a Bèlgica han arribat a un acord. Nou mesos després d'haver-se celebrat les eleccions federals, francòfons i flamencs han aconseguit tancar amb èxit les negociacions sobre el programa del futur executiu belga. Finalment, el líder democristià flamenc Yves Leterme, guanyador dels comicis del juny de 2007, serà designat primer ministre del govern definitiu. Actualment Bèlgica té un govern interí encapçalat per l'antic primer ministre, el liberal Guy Verhofstadt.
2 min

Després d'una nit sencera de negociacions, Yves Leterme i els cinc partits que negociaven la formació d'una coalició a Bèlgica han arribat de matinada a un acord sobre el programa de govern. El document, d'unes 40 pàgines, recull mesures en àmbits com l'economia, les polítiques socials, la immigració, la sanitat, la justícia o el medi ambient, però deixa de banda la reforma constitucional, un aspecte que continuarà negociant-se.

Precisament la qüestió de la reforma constitucional, una exigència dels flamencs, va ser l'origen d'una crisi política entre les comunitats flamenca i francòfona sense precedents a Brussel·les, que va provocar que el cap de govern sortint, Guy Verhofstadt, continués dirigint el país a través d'un govern interí. Aquesta solució permetia desencallar la situació que vivia el país després que el guanyador de les eleccions celebrades el juny de 2007 fos incapaç de formar una coalició de govern.

En dues ocasions, el flamenc Leterme va fracassar en l'intent de crear una coalició amb les dues famílies polítiques guanyadores dels darrers comicis, els democristians i els liberals del nord (flamencs) i del sud (francòfons). Finalment, el govern definitiu belga estarà format per una coalició més àmplia, on també seran presents els socialistes francòfons. La retirada de les negociacions, fa unes setmanes, dels nacionalistes flamencs del NV-A, socis del partit de Leterme, han facilitat l'acord.

El candidat a liderar l'executiu, el democristià Yves Leterme, explicarà aquesta tarda el contingut del compromís a què s'ha arribat, nou mesos després de les eleccions. El cap de setmana ho farà davant el Parlament, assumirà el càrrec i formarà el govern que, segons els mitjans locals, no tindrà un perfil gaire diferent de l'actual.

Avui és notícia