
Bizum aterra als establiments físics enmig de la desconfiança del comerç: l'adeu a les targetes?

Bizum farà el salt del pagament entre particulars al comerç presencial. A més d'ajustar comptes amb els amics, pròximament es podrà pagar amb Bizum a les botigues i restaurants a peu de carrer.
Fins ara aquest mètode només estava disponible en compres per internet en l'àmbit professional, i els establiments que l'utilitzaven ho feien de manera informal.
Així, ara els consumidors tindran més opcions per pagar els seus tiquets.
Quan arribarà i en quines entitats bancàries?
L'aplicació Bizum Pay no està encara disponible per a descarregar-se en les botigues d'aplicacions, i segurament no ho estarà fins al mes de juny, segons fonts internes.
Tot i que s'havia anunciat que funcionaria a partir del dilluns 18 de maig, el desplegament és molt progressiu, i de moment no està operatiu en la gran majoria d'establiments.
La plataforma, però, ja havia avançat que el sistema no estaria disponible inicialment per a tots els usuaris ni establiments.
Tal com va passar en el naixement de Bizum, el 2016, cada entitat té el seu calendari i serà qui informarà els seus clients quan el servei estigui disponible, centrant-se sobretot en els establiments per fer-los compatibles un cop l'aplicació sigui descarregable per tothom.
Quan estigui disponible per a la descàrrega, segons l'empresa, en un inici podran fer servir Bizum Pay els clients de CaixaBank, Banc Sabadell, Bankinter i BBVA, que ja han anat començat el procés d'adaptació dels seus sistemes i datàfons per acceptar els pagaments.
L'accés per a la resta de consumidors serà progressiva fins a finals d'any, quan es preveu que es pugui pagar amb Bizum arreu d'Europa.
La previsió és que al desembre la "gran majoria" dels més de 31,5 milions usuaris que actualment fa servir Bizum puguin pagar amb el seu telèfon amb Bizum Pay.
La Unió Europea vol que es pagui amb Bizum
L'ús del Bizum ha estat impulsat des de les mateixes administracions comunitàries, perquè totes les transaccions de diners del continent es facin amb sistemes propis.
El motiu principal és que qualsevol pagament genera dades, com les preferències dels clients en segons quins productes. I ara la gran majoria de dades marxen a grans centres fora de l'abast de l'economia europea.
Els informes del Banc Central Europeu apunten que tres de cada quatre compres dels consumidors es fan amb targeta, un sistema controlat pels Estats Units (a través de les companyies Visa i Mastercard).
El canvi a Bizum també pot buscar un altre resultat: reduir encara més els pagaments amb efectiu, segons Josep Soler, conseller executiu de l'Associació d'Assessors Financers.
Ara hi haurà un control fiscal més dur sobre el Bizum, i els pagaments sortiran menys dels circuits declarats.
Però considera que "sempre hi haurà gent que s'estimarà més que les seves despeses siguin confidencials", i recomana als governs que entenguin que també hi ha gent que viu fora de la legalitat que ha de poder guanyar-se la vida, "com els migrants que no disposen de papers".

Pels experts, els diners en efectiu continuaran existint, però sí que veuen Bizum com un gran competidor de les targetes.
Per Neus Soler, professora d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya, qui opti per aquest tipus de pagament dependrà molt de l'edat del client i de la rapidesa amb què s'implementi entre els consumidors: "La gent gran està avesada a pagar amb targeta, no fan servir tant aquestes tecnologies".
En canvi, les generacions més joves estan més habituades a pagar amb el mòbil, i segur que deixaran la targeta de banda per comprar amb Bizum.
Un altre avantatge del Bizum respecte a les targetes és que la transacció econòmica es fa al moment. Amb la targeta, els diners tarden entre 24 i 72 hores a abonar-se al compte dels establiments, que també han de guardar els comprovants per assegurar-se que els pagaments siguin correctes.
Això permet que es redueixin possibles descoberts als comptes de botigues i restaurants i afavoreix que els diners circulin més ràpidament.
Com funciona Bizum Pay?
Segons l'empresa, Bizum Pay tindrà dues opcions de pagament presencial: es podrà pagar des de dins de l'aplicació nativa del banc, o des de l'aplicació oficial Bizum Pay.
Un cop descarregada l'aplicació, des de la botiga d'Android o iOS, i seguir el procés que s'hi indiqui, ja es podrà començar a pagar amb el mòbil sempre que comptis amb Bizum en un dels bancs adherits.
Quan tinguis instal·lada i configurada l'app, diuen, es podrà escollir com a mètode preferit de pagament.
En els telèfons Android, només caldrà desbloquejar el telèfon i acostar-lo a un datàfon perquè el lector NFC del mòbil el detecti i obri Bizum Pay automàticament.
En els iPhone, dos tocs al botó lateral faran que aparegui l'opció de Bizum Pay (per aquells usuaris que així ho vulguin) i no caldrà seleccionar mètode de pagament, amb la qual cosa substituirà l'Apple Wallet.
Pròximament, asseguren des de Bizum, també estarà disponible el mateix sistema per pagar en botigues en línia.
Es tracta de la primera solució europea que ofereix aquest servei, gràcies a la tecnologia NFC.
Dubtes en alguns comerços, més convençuts a l'hostaleria
El funcionament del Bizum als comerços és semblant al que es fa servir per pagar amb targeta a través del mòbil, acostant-lo a l'aparell per cobrar que té l'establiment. Cada usuari haurà d'haver adaptat les aplicacions del seu mòbil perquè faci aquesta funció.
Però hi ha comerços que no estan convençuts amb la dinàmica del Bizum. Des de l'Associació Catalana de l'Empresa familiar Comertia, que aplega 3.200 establiments de 160 marques comercials, asseguren que pagar amb aquest sistema és més lent que fer-ho amb targeta --malgrat que la diferència pugui ser de segons--, i que això els pot fer perdre clients.
Albert Antonijoan, membre de la junta directiva de Comertia, hi veu inconvenients i considera que el Bizum és més "enutjós", perquè caldrà que el client accepti el pagament, i això pot suposar "uns segons més a la caixa".
Quan el client tria el producte que vol, gaudeix. Però en canvi, quan paga no ho percep igual, i no en gaudeix. D'altra banda, això pot provocar més cues a la caixa i haver de necessitar més personal per evitar-les.
A Comertia tampoc veuen amb bons ulls les comissions que cobraran els bancs amb Bizum, perquè asseguren que són més cares que les que es paguen amb les targetes.
Segons ells, tot plegat farà que molts comerços esperaran a veure com funciona el sistema abans d'integrar-lo a la seva caixa i no deixaran pagar amb Bizum.

En canvi, la restauració podria adaptar-s'hi més ràpid. La Federació Internacional d'Hostaleria, Restauració i Turisme, que agrupa 5.500 empresaris catalans del ram, diu que la gran majoria de bars i restaurants està adaptant els terminals TPV per cobrar amb Bizum.
El seu secretari general, Daniel Brasé, no veu diferències entre les targetes i el Bizum, tant pel que fa a l'operativa com a les comissions: "El sector sempre està atent als canvis, sobretot si és per facilitar el pagament amb una eina que la majoria dels clients ja fan servir".
Ens hi hem d'adaptar, com ens hem adaptat a tot.
Tant uns com altres sí que veuen que els clients encara no demanen si poden pagar amb Bizum, al revés que els establiments, que fa setmanes que pregunten sobre el que comportarà aquest nou sistema de pagament per als seus negocis.

David Carabén: "Els meus fills no em demanen diners, em demanen un bizum"









