
Educació veu elements "interessants" en la proposta dels sindicats, que volen concreció en la reunió d'avui
La reunió a la seu del Departament d'Educació, aquest dijous a la tarda, per desencallar el conflicte en el sector, ha acabat sense avenços concrets, però amb el compromís que les parts es tornin a asseure a negociar aquest divendres al migdia.
Els sindicats convocants de les vagues, USTEC, Professors de Secundària (ASPEPC·SPS) i CGT, han enviat una contraproposta unitària de rebuig a l'oferta que els va presentar dimarts el departament. El text pivota sobre dos eixos: la retribució dels treballadors i la incorporació de noves places.
A la sortida d'aquesta nova trobada, el secretari de Millora Educativa, Ignasi Giménez, ha definit la proposta dient que "encara entenem que és de màxims", però que "hi ha recorregut per continuar negociant". On hi ha més marge d'entesa és en els professionals per reforçar l'escola inclusiva, mentre que la conselleria ha demanat més temps per estudiar la resta de propostes que han consensuat els sindicats en vaga, i que situen les millores retributives com una línia vermella.
El departament veu elements "interessants" en la proposta i aposten, com ha explicat Giménez, per "fer una priorització en relació amb els diferents tipus de proposta, especialment els de caràcter retributiu, però també en matèria de dotacions." I ha afegit que "hi ha elements, especialment en l'escola inclusiva, que generen un consens important".
La portaveu de la USTEC, Iolanda Segura, ha advertit el departament que si divendres no es presenten a la reunió amb una resposta clara a la proposta que plantegi "les dades per poder avançar", "hi haurà un trencament" i continuaran , diu, amb un escenari de mobilitzacions "que podria escalar d'aquí a final de curs".
Segura ha situat els salaris i l'escola inculsiva com els dos elements que han d'estar sobre la taula i "si un falla, suposarà un trencament de les negociacions".
La CGT s'aixeca de la taula abans d'hora
Tot això, després d'una trobada que els negociadors de la CGT han donat per acabada abans d'hora. Quan feia només una hora que havien entrat, els negociadors d'aquest sindicat s'han aixecat de la taula i han abandonat la sala.
A la sortida, Laia Estapé, delegada de CGT Ensenyament, ha explicat que el departament els ha dit que necessitaven més temps per analitzar la contraproposta, però els ha avançat que no hi ha els diners que demanen.
Ens han dit que caldrien 1.000 milions, i que no disposen d'aquests diners.
Davant d'aquesta situació, expliquen que els responsables de la conselleria han proposat començar a parlar de l'escola inclusiva. Ha estat en aquest moment que la CGT ha decidit marxar. "Considerem que això avui no tocava. Que ens tornin a trucar quan haguem de parlar de salaris", ha demanat Estapé.
Aquest divendres al migdia es reprendran les negociacions, a l'espera de saber si la CGT hi serà. Professors de Secundària no ha estat present en la reunió de la tarda.
Uns 500 euros més al mes i 6.400 noves places
Pel que fa a les demandes conjuntes d'USTEC, Professors de Secundària i CGT, en el document que han presentat a la conselleria reclamen un augment de sou de 478 euros al mes en 4 anys per al cos de mestres i de 544 euros al mes en 4 anys per a professors de secundària, i que el salari s'actualitzi segons l'IPC. També proposen la incorporació de 6.400 noves places.
A més, diuen que cal que es reconegui el deute dels sexennis, un tema que encara no ha quedat resolt malgrat que es va pactar el gener del 2024, i un augment del 30% del primer, segon i tercer estadi.
Entre la resta de punts, destaca la demanda de cobrar les hores extres i les nocturnitats per fer colònies, i una negociació sobre el contingut dels currículums educatius. Aquest darrer punt inclou aturar la reforma del currículum de batxillerat, que preveu fusionar les assignatures de ciències.
Propostes per a l'escola inclusiva
D'altra banda, la USTEC s'ha presentat a la trobada amb la seva pròpia proposta per a l'escola inclusiva. Reitera el plantejament per assolir 6.400 noves dotacions en una primera fase, més del doble de les 2.405 que preveu la conselleria --1.348 de les quals, per a l'escola inclusiva--.
Més endavant, amb l'horitzó de l'any 2030, la proposta passa per crear 12.500 noves places estructurals, i fins a 20.000 en el cas que es redueixin les hores lectives.
USTEC vol garantir figures especialitzades a tots els centres, un reforç de les aules d'acollida --obrir-ne amb 5 alumnes i reduir la ràtio a 10 alumnes per aula-- i modificar el càlcul de ràtios segons el nombre d'alumnes amb necessitats especials que hi ha a cada aula.
La reunió de dimecres va acabar, després de més de tres hores, sense gaires avenços, però si amb el compromís de continuar negociant. Els principals esculls, els sous.
Els sindicats estan disposats a negociar tan com calgui i, per això, conselleria i sindicats es van emplaçar a trobar-se aquest dijous i aquest divendres, unes trobades sense límit de temps i centrades, en primer lloc, en l'àmbit retributiu.
Professors de Secundària no hi van
Professors de Secundària, que tampoc van assistir a la reunió de dimecres, consideren que la proposta d'Educació és "insuficient" per asseure's a negociar i rebutgen el "marc de negociació imposat" per la conselleria, en referència al pacte amb CCOO i UGT, que sí que són presents a les trobades.
La proposta de la conselleria planteja escurçar a tres anys --en comptes de quatre-- l'increment gradual del 30% en el complement salarial autonòmic, millorar el complement de tutoria i crear-ne dos de nous, i contractar 2.405 nous professionals per al curs que ve, la majoria per a l'escola inclusiva.
Mentre no hi hagi acord, continuen les vagues territorials. Aquest dijous ha estat el torn dels mestres i professors de les comarques de Tarragona i l'Ebre, i s'hi han afegit els del País Valencià.









