Vaga a l'educació a l'Ebre i Tarragona: docents valencians s'han afegit a talls i manifestacions

A primera hora de la tarda han tallat una estona l'A-7 en sentit Barcelona, al matí l'N-240 i s'ha aturat la circulació a Vinaròs durant tres hores
Redacció
4 min

Matí de dijous amb talls de carreteres i manifestacions a les comarques de Tarragona i les Terres de l'Ebre per la vaga de mestres i professors.

La desena jornada de mobilitzacions --se n'han convocat 17 entre el 7 de maig i el 5 de juny-- ha arribat l'endemà de la reunió d'aquest dimecres entre el Departament d'Educació i els sindicats per trobar una sortida negociada al conflicte.

Professors i personal laboral de les comarques de Tarragona i les Terres de l'Ebre s'han manifestat amb la vista posada a la trobada d'aquesta tarda. Una trobada entre Educació i sindicats que ha acabat sense acord i amb el compromís de reprendre les negociacions aquest divendres.

Segons dades del Departament d'Educació la jornada de vaga de professors i personal laboral dels centres públics d'aquest dijous ha estat seguida pel 26% de la plantilla convocada.

A dos quarts de vuit del matí un centenar de docents han sortit al carrer i han tallat l'N-240 en ambdós sentits a Tarragona, una de les artèries principals de la ciutat, amb l'objectiu de defensar una educació pública, de qualitat i en català. Entre les seves peticions, més sou, més recursos per l'escola inclusiva i una reducció de ràtios.

Poc abans de les deu del matí han tallat una estona l'A-7, i després s'han dirigit cap al centre de la ciutat per a participar a la manifestació, on s'han congregat un miler de persones segons els Mossos.

La marxa ha acabat amb la lectura d'un manifest a la plaça de la Font i, seguidament, s'han dirigit a tallar de nou l'A-7, en sentit Barcelona, per fer-hi un dinar popular. Cap a les cinc de la tarda, s'ha aixecat el tall de l'autopista.

Manifestació de docents a Tarragona
Manifestació de docents a Tarragona (3CatInfo)

Protesta conjunta de docents ebrencs i valencians

A Vinaròs, manifestació conjunta de docents ebrencs i valencians, que fa nou dies que estan en vaga indefinida.

Asseguren que comparteixen els mateixos tipus de problemàtiques, com la sobrecàrrega de feina, manca de recursos i ràtios excessives, a banda del que consideren salaris insuficients.

Manifestació conjunta de docents ebrencs i valencians
Manifestació conjunta de docents ebrencs i valencians (3CatInfo)

Uns 200 docents han tallat l'N-340 a l'altura del riu Sènia, on hi han fet una baldanada popular.

Manifestació conjunta de docents ebrencs i valencians
Manifestació conjunta de docents ebrencs i valencians (3CatInfo)

Després han marxat cap a Tortosa, on els docents de les terres de l'Ebre han participat a la manifestació. Segons els Mossos, hi han participat unes 850 persones. Els sindicats diuen que més d'un miler.

Quan ha acabat la manifestació, un grup de mestres i professors ha entrat a l'Ajuntament de Tortosa.

La d'aquest dijous és l'última mobilització abans de la vaga del sector prevista per el 27 de maig a tot Catalunya. Aquest dimecres les protestes les van encapçalar les escoles bressol.

Després de la vaga general del sector hi ha prevista una segona tongada de vagues territorials: Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental el 28 de maig; Baix Llobregat i Penedès el 29 de maig; Girona i Catalunya Central l'1 de juny; Barcelonès el 2 de juny; Tarragona i Terres de l'Ebre el 3 de juny; Lleida, Alt Pirineu i Aran el 4 de juny, i una altra vaga a tot Catalunya el 5 de juny.

Noves negociacions sense límit de temps

Després de tres hores de reunió, el departament i els sindicats van acordar tornar-se a trobar aquest dijous a la tarda i aquest divendres, unes trobades, sense límit de temps, centrades en primer lloc en l'àmbit retributiu.

A la reunió hi van assistir tres dels quatre sindicats convocants de la vaga: USTEC, CGT i la Intersindical, i també CCOO i UGT, que van signar el pacte amb Educació.

En canvi, no hi va voler anar ni tampoc hi serà aquest dijous un altre dels convocants de les protestes, Professors de Secundària, que rebutja el "marc de negociació imposat" per la conselleria. Consideren que la nova proposta d'Educació és "insuficient" per asseure's a negociar i demanen la dimissió de Niubó.

Iolanda Segura, portaveu nacional de la USTEC, va anunciar que presentaran una proposta de millora salarial i va demanar un calendari de negociació continu per agilitzar les converses.

Laura Gené, secretària general de CGT Ensenyament, va reivindicar que cal parlar de sous, "però també de l'escola inclusiva i de les plantilles".

La proposta del departament

Tot plegat, després que dimarts el Departament d'Educació els fes arribar una proposta d'acord en el marc del pacte que ja hi ha signat amb CCOO i UGT.

La conselleria planteja escurçar a tres anys --en comptes de quatre-- l'increment gradual del 30% en el complement salarial autonòmic, millorar el complement de tutoria i crear-ne dos de nous, i contractar 2.405 nous professionals per al curs que ve, la majoria per a l'escola inclusiva.

Avui és notícia

Més sobre Educació

Mostra-ho tot