L'enviat especial de l'ONU al Sudan abandona el país després de ser considerat "persona non grata" pel govern de Khartum
Malgrat l'expulsió de Pronk, el ministre d'Afers Estrangers sudanès ha anunciat que seguirà cooperant amb el nou representant de les Nacions Unides. Per la seva banda, l'ambaixador de la Unió Europea al Sudan, Kent Dagerfeld, ha lamentat la decisió del govern de Khartum. També el govern francès s'ha pronunciat respecte a l'expulsió de Pronk. El portaveu del Ministeri d'Afers Estrangers francès, Jean-Baptiste Mattéi, que s'ha queixat de l'actitud del govern de Khartum, ha anunciat que el ministre Philippe Douste-Blazy viatjarà al país africà en les properes setmanes, tot i que no ha concretat la data.
Les queixes que han provocat les anotacions de Jan Pronk en el seu blog a internet no són noves. Fa només tres mesos, el representant de l'ONU va tenir problemes similars a causa d'uns comentaris que va fer sobre els canvis que s'havien de fer en el procés de pau de Darfur. Fins i tot un diplomàtic que s'ha volgut mantenir en l'anonimat ha declarat a l'agència Reuters que Pronk "s'hauria d'haver imaginat que la reacció del govern sudanès seria expulsar-lo".
Els rebels de Darfur han qualificat de "victòria" del govern de Khartum l'expulsió de Pronk. "El govern no deixa d'intentar apagar totes les veus lliures al Sudan", ha declarat el líder rebel Khalil Ibrahim. "Ara el món no sabrà què passa realment a Darfur", ha apuntat Ibrahim.
El conflicte de Darfur va començar el 2003 i els experts estimen que en els tres anys i mig de lluites han mort unes 200.000 persones i que dos milions i mig més han estat desplaçades. Els crítics amb el govern sudanès afirmen, al seu torn, que en cas que els "cascos blaus" actuessin a la regió detindrien oficials i soldats de l'exèrcit del país africà acusats de violacions i assassinats en el "genocidi de Darfur", acusacions que Khartum rebutja.




