
De l'alegria per l'adjudicació d'un pis de protecció a la desesperació per acumulació d'avaries
El Síndic de Greuges de Barcelona demana a l'Ajuntament que destini més recursos a la gestió del parc d'habitatge públic
L'Ángela Barriuso és una de les veïnes que va estrenar el flamant edifici municipal de pisos de protecció oficial a Torre Baró. Un conjunt de 47 habitatges guardonats als premis Technal, el 2024, pel seu enfocament sostenible. L'edifici té plaques solars i un sistema bioclimàtic que ha de permetre l'estalvi energètic.
Però dos anys després d'entrar-hi a viure, la veïna assegura que no tenen bona climatització i que tampoc es beneficien de l'autoconsum de les plaques en la factura de la llum:
"Ens van dir que tindríem un descompte al rebut de la llum, i un descompte important. Aquest descompte, a hores d'ara, no el tenim ni sabem quan el tindrem. Al gener jo vaig pagar més de 200 euros de rebut de la llum per estar sopant a 17 graus".
Ara li fa por la calor. Es queixa que tampoc no ha estat en funcionament la instal·lació del sostre amb una capa tèrmica que s'hauria d'obrir o tancar en funció del fred o la calor.
Per tot plegat, acaba concloent que "aquest edifici té la síndrome Calatrava, és un gran edifici el manteniment del qual no es fa ni la inversió que s'hi ha de fer".

La queixa arriba al síndic
La queixa ha arribat fins al síndic de greuges de Barcelona. El síndic, David Bondia, creu que les administracions no estan destinant prou recursos a la gestió del parc d'habitatge públic.
El síndic explica que en aquests moments es parla molt de la necessitat de crear més habitatge públic, però que es parla poc de la gestió. Assegura que hi ha un equip que gestiona aquest habitatge públic que és el mateix que el de l'any 2010, tot i que l'any 2025 hi ha més habitatge públic: "falta més gestió".
Bondia afegeix que es troben que hi ha "un desencant i una desafecció per part dels inquilins i les inquilines", que veuen com les seves queixes sovint no troben resposta de l'administració, en aquest cas, l'Institut Municipal de l'Habitatge i Rehabilitació de l'Ajuntament de Barcelona (IMHAB).
Dos anys per tramitar l'autoconsum
Tot i que els llogaters fa dos anys que van entrar a viure a l'edifici de Torre Baró, fins a aquesta setmana l'Ajuntament de Barcelona no preveu que finalitzin els tràmits de legalització de l'autoconsum, pas previ perquè els veïns puguin començar a beneficiar-se dels descomptes en les seves factures.
En aquest sentit, la setmana vinent, l'Agència de l'Energia de Barcelona, a través de l'empresa Ecoserveis, farà una xerrada explicativa als llogaters sobre com fer l'alta d'autoconsum amb l'empresa comercialitzadora de cada usuari, i farà un seguiment dels tràmits administratius corresponents.
Respecte al sistema de climatització de l'edifici, l'IMHAB va realitzar una inspecció de les aerotèrmies de tots els habitatges durant els mesos de febrer i març. En aquesta inspecció es va revisar el funcionament de les aerotèrmies, es van canviar els filtres i es van dur a terme les tasques de manteniment oportunes.
També es va fer una explicació personalitzada a cada usuari sobre el correcte funcionament de l'aerotèrmia, per garantir un ús eficient de la instal·lació. Aquesta explicació formava part de la guia que es va donar a cada usuari en el moment del lliurament de les claus de l'habitatge.
I pel que fa a l'Atri Bioclimàtic, l'Ajuntament assegura que "es preveu que la setmana vinent quedi solucionada la incidència que impedia el funcionament automatitzat de la protecció solar".

Problemes també a la Marina del Prat Vermell
I el pas de l'alegria --per haver accedit a un pis de lloguer social-- al desencant de veure com apareixen problemes i la dificultat de no saber a qui adreçar les queixes. Això és el que li ha passat a la Cristina Iancu, a la Marina del Prat Vermell, la Zona Franca:
"La il·lusió era gran per a tots, estàvem molt contents, vam entrar-hi amb molta il·lusió, però després van apareixent problemes."
Tot l'edifici del carrer de Cal Cisó comprèn els números del 50 al 58, i és una promoció del Consorci de la Zona Franca, que va cedir alguns pisos a l'Ajuntament de Barcelona. Un informe tècnic recull tots els problemes que han patit des que van posar un peu a l'edifici.
El sistema d'aerotèrmia no ha funcionat, i això ha fet que els veïns no tinguessin aigua calenta durant mesos; els pisos es van lliurar sense els comptadors de l'aigua --amb el perill que els usuaris fossin sancionats-- i que es detectessin defectes greus en la majoria d'ascensors, aquests en són alguns exemples.

La Cristina assegura que el seu pis, tot i ser d'aquest bloc, és de l'Ajuntament:
"Hem trucat a Habitatge i sempre ens diuen el mateix, que no hi ha un delegat que ens pugui ajudar amb aquests problemes. Aleshores, amb qui ens podem comunicar? A qui ens queixem?"
L'Ajuntament i el Consorci es defensen
Davant d'aquestes queixes, l'Ajuntament assegura que en el moment de la firma del contracte es faciliten els canals de comunicació amb l'IMHAB i, segons la incidència comunicada, es deriva al servei corresponent per donar resposta. Expliquen que al llarg del temps, com a administració pública, els referents de les finques van canviant, i al·leguen que aquest pot ser el motiu que no sempre sigui un únic interlocutor, "tot i que les gestions es continuen tramitant", afegeixen.
Per la seva banda, el Consorci de la Zona Franca explica que si les queixes estan relacionades amb l'aigua calenta o la calefacció, l'IMHAB té un protocol per rebre la comunicació dels inquilins i transmetre'ls la queixa a ells (el Consorci). Un cop reben la queixa, mantenen que es posen en contacte amb el veí afectat o demanen autorització per tenir les seves dades per contactar-hi i veure quan poden anar-hi a fer la reparació.
Després de moltes queixes i cansats de tantes avaries, la comunitat de propietaris va interposar una demanda judicial contra el Consorci de la Zona Franca.
Davant d'això, el Consorci de la Zona Franca diu que treballa des del desembre del 2024 de la mà de l'empresa responsable de la instal·lació de l'aigua, Ecoenergies, per posar-hi remei. Explica que s'hi han fet més de 100 intervencions:
"S'ha licitat la contractació dels serveis de reparació especialitzada i una bossa de materials per tenir estoc, per al termini d'un any, en què el Consorci es farà càrrec de les incidències."
Ara es fan reunions periòdiques amb els veïns. El consorci assegura que actualment les incidències són puntuals i espera solucionar els problemes definitivament.
Problemes pel temps que l'edifici va estar buit
L'empresa Ecoenergies, que subministra l'energia de fred i calor, diu que només hi ha hagut problemes puntuals en alguns edificis residencials (Cal Cisó 50-58), però que actualment no hi ha problemes.
Argumenten que els problemes en aquest edifici han estat en la instal·lació interior i als mòduls dels habitatges, "ja que l'edifici va estar aturat molt temps, sense funcionament, amb un deteriorament del circuit de l'aigua, element important, ja que transmet la calor i el fred i ha d'estar en unes condicions correctes".
Ara per ara, els veïns no han retirat la demanda contra el consorci i la vista prèvia serà a final d'aquest any.
- ARXIVAT A:
- HabitatgeAjuntament de Barcelona