La UE no aprovarà l'ampliació del Prat si no es fan les compensacions ambientals del 2002
El 2021, la Comissió Europea va obrir un expedient a Espanya perquè no s'han complert els compromisos, i el govern diu que es farà durant la tramitació del projecte
La Comissió Europea ha advertit aquest dimecres al govern espanyol que no autoritzarà l'ampliació de l'aeroport del Prat si abans no s'han complert els compromisos ambientals adquirits amb l'anterior ampliació.
Aquesta es va fer el 2002; des del 2013, l'executiu de la Unió Europea reclama que es facin, i com que no es van complir, el 2021 va obrir un expedient a Espanya que no està tancat, i ara ho han recordat:
"Tots els requisits rellevants de la legislació mediambiental de la Unió Europea han de ser satisfets abans que qualsevol nou projecte rebi llum verda."
Fonts de la UE han dit a l'agència EFE que a principis d'abril ja van advertir a representants d'AENA i de la Generalitat que calia frenar el deteriorament de les zones naturals del delta del Llobregat.
Els compromisos pendents de complir
Són les llacunes del Remolar i de la Ricarda, que formen part de la xarxa Natura 2000 i que estan protegides per la Directiva Europea d'Hàbitats, cosa que exigia mesures compensatòries per mitigar l'afectació de l'ampliació.
En la Declaració d'Impacte Ambiental del 2002, Aena es va comprometre a comprar i restaurar diversos hàbitats naturals amb espècies autòctones, incloent-hi un corredor biològic de 90 hectàrees entre les dues llacunes.
També a protegir el sistema hidrològic de la zona, transvasant aigua a les llacunes, i també a fer un seguiment i control de la fauna i la flora, sobretot d'espècies com els ànecs i el fartet.
Sargatal: "Demano un vot de confiança"
El secretari de Transició Ecològica de la Generalitat, Jordi Sargatal, ha dit que la majoria d'aquestes mesures estan a punt de complir-se i que a la tardor ho comunicaran oficialment a la Comissió Europea.
Sargatal, que és ornitòleg i naturalista de professió, està convençut que la UE avalarà el nou projecte d'ampliació presentat aquest dimarts i ha insistit en les bondats de les millores ambientals que inclou:
"Demano un vot de confiança a les persones que estimen els ocells i la natura, que veuran que realment es pot fer que el delta del Llobregat sigui un lloc on s'optimitzin moltíssim més les zones humides i els ocells."

Potser no s'arribarà a 270 hectàrees renaturalitzades
Entrevistat a la Cadena Ser aquest dimecres, Sargatal ha dit que, amb l'ampliació projectada, "es pot convertir un problema en una oportunitat", i que "malgrat la tocada a la Ricarda i la tocadeta al Remolar, el balanç és molt positiu per al delta del Llobregat".
Pel que fa a les 270 hectàrees que està previst comprar i renaturalitzar per compensar l'afectació per l'ampliació, ha dit que s'haurà de fer en terrenys erms o inundables, i no afectar terrenys cultivables.
En aquest sentit, ha admès que si no es troben prou terrenys d'aquestes característiques, potser no s'arribarà a les 270 hectàrees que contempla el projecte.
"Es disfressa d'excel·lència ambiental"
Els costarà, a Sargatal i a la Generalitat, convèncer molts sectors que s'estan expressant públicament contra l'ampliació, com ara les associacions de naturalistes.
És el cas de la Societat Espanyola d'Ornitologia, que l'ha qualificat d'"insostenible i ineficient". Cristina Sánchez, delegada d'aquesta associació a Catalunya, ha afegit que més trànsit aeri portarà més pressió ambiental:
"Es disfressa d'excel·lència ambiental el que és, en realitat, una ampliació clàssica."
De moment, ja hi ha una concentració de protesta per al 28 de juny a Barcelona, convocada per la plataforma Zeroport, que treballa perquè l'aeroport i el port redueixin l'activitat per mitigar la crisi climàtica.
Els convocants diuen que serà "un primer rebuig" al nou projecte d'allargar la tercera pista, que "no té cabuda" en el moment actual i que les compensacions ambientals que inclou són "una distracció."

Un avió cada 30 segons a Castelldefels
També s'hi han oposat els alcaldes de Castelldefels, Manu Reyes, i del Prat de Llobregat, Alba Bou, que aquest dimecres s'han reunit amb la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.
Després de la reunió, Reyes ha afirmat que, un cop ampliat l'aeroport, podrà passar per sobre de Castelldefels un avió cada 30 segons, gairebé el doble que ara.
Per això s'ha queixat que al projecte s'hi incloguin compensacions ambientals, però "zero propostes de compensació per a la salut de les persones".
Alba Bou, com Reyes, han retret als responsables del projecte que l'hagin elaborat sense consultar-ho als municipis afectats, i que s'hagin limitat a traslladar-los-el:
"Avui ha estat més un monòleg que un diàleg, hem demanat que se'ns expliqui quin serà l'estil de governança, com ens hem de relacionar a partir d'ara, i com seran les trobades de veritat."
Nou rècord de passatgers al maig
En ple debat per l'ampliació, les xifres de passatgers de l'aeroport del Prat continuen pujant: aquest dijous s'ha fet públic que al maig hi han passat 5,17 milions de persones, un 3,7% més que el maig anterior.
És un rècord absolut per al Prat i, a més, mostra una tendència a la internacionalització: els passatgers internacionals van augmentar un 5,2% mentre que els procedents d'Espanya van ser un 1% menys.
També hi ha hagut un rècord d'operacions aèries: van ser 33.131, un 4,9% més que en el mateix mes de l'any passat, i des de principi d'any han estat 141.383, un 4,3% més, i gairebé 22 milions de passatgers, un 4,1% més.

- ARXIVAT A:
- MobilitatAeroport del PratTurisme