Com és la generació TikTok: "És la seva finestra al món i li donen absoluta credibilitat"
TikTok és la xarxa reina entre els més joves perquè entreté, informa, socialitza i permet crear continguts al ritme trepidant de l'algoritme.
De com l'utilitzen, per què s'hi enganxen, com funciona l'algoritme i per què l'extrema dreta hi ha trobat camp per córrer, en parlem a "L'ofici d'educar" amb usuaris adolescents i amb tres expertes en sociologia i comunicació.
La generació TikTok
El Jan, de 14 anys, mira a TikTok curiositats, esports, notícies, vídeos graciosos i sobre cantants i com a màxim hi passa dues hores: "TikTok és com un YouTube de vídeos petits, t'ho expliquen tot resumidament. És la xarxa més comuna entre la gent de la meva edat."
Ara la novetat és la ratxa que són els dies que t'envies vídeos sense parar amb algú.
La Mar, també de 14, utilitza TikTok com una xarxa social per comunicar-se amb els amics. Ella els envia vídeos amb què se sent identificada, perquè la coneguin millor i conèixer millor els amics: "Durant la setmana hi dedico una hora, i el cap de setmana fins a dues hores. M'agrada mirar continguts sobre pel·lícules, tràilers, i també recomanacions de llibres de gent que li agrada llegir el mateix que a mi".
Es pot parlar d'una generació marcada pel consum de TikTok, coincideixen Anna Carulla, consultora en Comunicació Política i experta en xarxes socials i autora de "TikTok en l'opinió publica juvenil", i Mònika Jiménez, doctora en Comunicació, professora del grau de Publicitat i Relacions Públiques i coautora de l'estudi de la UPF i la UOC "Adolescents, TikTok i Instagram: percepcions sobre l'impacte de les tecnologies socials en la seva vida social". "TikTok els ofereix immediatesa i una brutalitat d'inputs tota l'estona. No necessiten seguir ningú perquè els arribi la informació que volen veure.
TikTok ha impregnat la seva manera d'entendre el món, de rebre i accedir a la informació i ha transcendit a les altres plataformes.
Com funciona l'algoritme?
TikTok és la plataforma xinesa que va néixer per penjar-hi vídeos musicals curts i en vertical. És una de les xarxes amb un creixement més vertiginós en els últims anys, i compta ja amb 1.582 milions d'usuaris actius.
Perquè un vídeo tingui èxit a TikTok ha d'enganxar els 3 primers segons, assegura Anna Carulla: "Ha de ser un vídeo ràpid, amb molts talls i molt picat. I ha de tractar una qüestió polèmica i morbosa".
Una quarta part dels catalans s'informen de l'actualitat a través de TikTok, segons les dades del Centre d'Opinió, i el percentatge es dispara en el cas dels joves: gairebé un 64% dels que tenen entre 16 i 24 anys es posen al dia a través d'aquesta xarxa.
Per Mònika Jiménez, "TikTok és la seva finestra al món. No contrasten aquesta informació amb altres fonts ni mitjans."
Li donen absoluta credibilitat i creuen cegament allò que els arriba per la xarxa.
I com que la plataforma xinesa és la seva finestra al món, no hi entren amb un objectiu concret, explica Liliana Arroyo, doctora en Sociologia, investigadora i professora d'ESADE, autora de "Tu no ets la teva selfie: 9 secrets digitals que tothom viu i ningú explica". "Hi troben una mena d'amanida d'entremesos on es va creuant continguts, i es compagina amb contingut publicitari."
No saben discriminar entre el que és un contingut patrocinat i una noticia.
A TikTok es mouen molt les emocions, com el cas de Torre Pacheco, reconeix l'Anna Carulla, en què un grup organitzat va promoure una notícia falsa molt emocional, el vídeo d'una pallissa a una persona gran, que cridava a l'acció, i va encendre la flama molt ràpidament.
Estem investigant quins són els circuits de TikTok, explica Carulla: "Comencen veient un vídeo de gols de Lamine Yamal, passen a veure el "Chiringuito de Jugones", després salten a pòdcasts sobre esports i d'aquí ja arriben a pòdcasts de criptobros amb un missatge absolutament ideologitzat".
En molts casos els adolescents són conscients d'aquestes "cambres de ressonància" però, sorprenentment, les estan acceptant i normalitzant, reconeix Carulla.
Per què enganxa?
"TikTok és la xarxa social més addictiva, l'algoritme et té controlat amb el que t'agrada i t'enganxa i hi passes hores i hores" reconeix l'Asier, de 17 anys. "És de les xarxes de contingut curt més vicioses, perquè et dona estímuls tota l'estona i no pots parar", diu la Laura, de 16 anys.
"I a sobre a TikTok pots posar els vídeos el doble de ràpids, un vídeo d'un minut el mires en mig minut, és superperillós" accepta la Rita de 17 anys. "Jo m'intento regular, perquè a vegades se'm fa la tarda davant del telèfon", lamenta el Noé, de 16 anys.
Aquest tipus de xarxes estan dissenyades per ser irresistibles, i que no tinguis consciència de quanta estona hi portes, assegura Liliana Arroyo. "En l'adolescència, el cervell és immadur. Respecte a l'acceptació dels riscos, els falta autocontrol i disciplina. Són espais també per crear comunitat i connectar amb els iguals, d'aquí els reptes virals, alguns molt arriscats".
Més del 90% dels adolescents fan un consum excessiu de pantalles i prop d'un 5% presenten addicció, reconeix Liliana Arroyo, i les empreses en són conscients: "Empreses com TikTok es presenten com si no tinguessin responsabilitat sobre el contingut de les seves xarxes, i juguen amb no cancel·lar certs continguts perquè els ofereixen visibilitat, clics i guanys, i prefereixen fer els ulls grossos i mirar a una altra banda, i la multa ja els arribarà. No són empreses orientades al bé comú".
Segons informacions filtrades el 2024, TikTok sap el nombre de vídeos que el seu algoritme ha de mostrar a un usuari per convertir-se en un hàbit: 260 vídeos, i no poder parar. I també es va filtrar que l'empresa estava al corrent de l'"alt" nombre de casos de menors de fins a 15 anys que practicaven l'striptease en els directes de la plataforma, a canvi de regals i monedes virtuals.
Perpetua rols de gènere tradicionals i afavoreix Vox?
Els rols tradicionals de gènere es perpetuen en els continguts a TikTok: els nois miren més videojocs, humor i esports i elles més bellesa, dietes i moda. A més, llegeixen aquesta personalització com a positiva, explica Mònika Jiménez: "Tot i que les noies són conscients que aquests continguts afecten la seva salut mental, perquè veuen cossos impossibles que no tindran mai, s'hi enganxen i després se senten fatal. Però no surten de la xarxa per no sentir-se excloses".
Vox és el partit que, més enllà de ser el que té més seguidors en aquesta xarxa, hi genera més continguts, reconeix Anna Carulla.
"L'extrema dreta ha connectat amb homes joves blancs que es podien sentir amenaçats per la darrera onada feminista. I ho ha fet a través d'influencers i personalitats que no tenen a veure amb aquestes formacions polítiques, però que propaguen el seu missatge. Els joves el van absorbint, i quan topen amb la formació política, ja són tolerants al seu missatge".
Cada vegada els joves arriben abans a aquests missatges, amb tan sols 10 o 12 anys, alerta Mònika Jiménez, i afecta el seu discurs i valors.
Mirada crítica
Alguns dels antídots als riscos de TikTok per les expertes són:
- Treballar la mirada crítica
- Crear espais de confiança i diàleg i acompanyar-los en el consum de TikTok
- Exigir regulacions i normatives que protegeixin millor els menors
- Crear referents a TikTok que compensin els discursos de l'extrema dreta
- Acompanyar les famílies en termes d'equitat
- Fomentar la recerca sobre TikTok i joves
I, sobretot, convidar a la responsabilitat de la indústria, apel·la Arroyo: "No s'hi val fer diners a costa de la salut mental de les nostres criatures i dels nostres adolescents, no és admissible. Com a societat hem pres consciència de l'impacte que això té, si no són saludables i responsables les eines que ens oferiu, deixarem de fer-les servir".
