Els Estats Units forcen un nou alto el foc entre Israel i el Líban negociat a Washington
Butlletí Mirada Global
Cada setmana un article exclusiu per enendre cap a on va el món
Els Estats Units han aconseguit aquest dimecres que Israel i el Líban arribin a un nou alto el foc, condició exigida per l'Iran per continuar negociant la fi de la guerra a l'Orient Mitjà.
Però un cop més, en aquesta quarta ronda de negociacions entre Israel i el Líban, auspiciades pels Estats Units, hi faltava un actor fonamental en el conflicte a qui mai se l'ha convidat: Hezbollah.
La resposta negativa de la milicia xiita a l'acord entre Israel i el Líban per prorrogar un alto el foc que en realitat mai s'ha complert no s'ha fet esperar. En un comunicat escrit, el seu líder Naim Qassem, ha assegurat que acceptar-lo seria una rendició i una derrota.
Crearan "zones pilot" controlades per l'exèrcit libanès
Yechiel Leiter, ambaixador d'Israel a Washington i màxim representant d'aquest país en les negociacions, ha afirmat després de l'acord, que han aconseguit "una cosa sense gaires precedents".
Segons Leiter, l'ofensiva militar israeliana al Líban està aconseguint "fer retrocedir Hezbollah", que aquest era l'únic objectiu de l'ofensiva, i que l'acord ho reflecteix:
Hem fet entendre al poble libanès que nosaltres no som l'enemic, l'enemic és Hezbollah.
De tota manera l'alto el foc està condicionat al fet que Hezbollah no continuï atacant territori d'Israel i que posi fi a qualsevol operació al sud del Líban, i caldrà veure si això es compleix.
La novetat d'aquest alto el foc és que s'ha acordat crear una mena de "zones pilot" que estaran controlades per l'exèrcit del Líban, que es compromet a evitar que Hezbollah hi actuï i les controli.
Les negociacions entre Israel i el Líban, les quartes en el que portem d'any, s'han fet a la seu del Departament d'Estat dels EUA, l'equivalent al Ministeri d'Afers Exteriors.
El ministre de Defensa israelià, Israel Katz, ha assegurat en un comunicat aquest dijous que les seves tropes no abandonaran l'anomenada "zona de seguretat" al sud del Líban, inclòs el castell de Beaufort, una fortalesa de 900 anys capturada per Israel dissabte.
Katz assenyala que Israel continuarà "desmantellant la infraestructura terrorista a la zona" i que tindrà "llibertat d'acció, amb el suport dels Estats Units, per atacar Beirut si hi ha atacs contra les comunitats i els territoris israelians".

Després de la baralla Trump-Netanyahu
Aquest alto el foc arriba després que el primer ministre israelià Benjamin Netanyahu ampliés els últims dies l'ofensiva al Líban fins a la capital, Beirut, sempre amb l'argument de combatre Hezbollah.
Segons fonts del govern nord-americà, això va portar Donald Trump a qualificar Netanyahu de "boig" i d'"ingrat" en una conversa telefònica que van tenir el cap de setmana.
L'acord ha permès a Trump recuperar l'optimisme respecte a les negociacions amb l'Iran per acabar amb la guerra a l'Orient Mitjà, engegada pels EUA i per Israel contra aquest país fa més de 3 mesos.
El president dels Estats Units ha pronosticat que es pot tancar un acord de pau definitiu el cap de setmana, però el règim dels aiatol·làs de l'Iran, que ha admès que s'han reprès les negociacions, veu més lluny un possible acord.
En aquest context, la cambra de representants dels Estats Units ha aprovat aquest dimecres una resolució simbòlica per frenar la guerra de Trump a l'Iran. És un text presentat pels demòcrates i que també ha tingut el vot de quatre congressistes republicans. Argumenten que Trump va ordenar l'ofensiva a l'Iran sense el vistiplau del Congrés, que és el que exigiria la llei.
Aquesta resolució no tindrà aplicació pràctica, perquè ha de passar pel Senat i ser ratificada per Trump. Però mostra les fissures en el sí dels republicans sobre la guerra a l'Iran.
Un casc blau mort al sud del Líban
Un membre de la missió de pau de l'ONU al Líban (FINUL) de nacionalitat sèrbia ha mort aquest dijous a causa de les ferides patides per la caiguda de morters en la posició on es trobava dimecres prop de Marjayoun, al sud del Líban, hores abans de les negociacions amb Israel per l'alto el foc.
La FINUL no va atribuir els llançaments de morter a cap actor específic, tot i que els impactes van tenir lloc en una regió on es produeixen enfrontaments entre les tropes israelianes que envaeixen el Líban i Hezbollah.
Aquest dijous l'exèrcit d'Israel s'ha desvinculat de l'atac a la posició de la Força Interina de les Nacions Unides i ha afirmat que té proves que els projectils van ser disparats per Hezbollah, que, de moment, no s'ha pronunciat sobre l'incident.
El secretari general de l'ONU, António Guterres, ha condemnat la mort del casc blau serbi i ha advertit que els atacs contra el personal destinat al manteniment de la pau de l'organisme són "greus violacions del dret internacional humanitari" i "podrien constituir crims de guerra".









