El president dels Estats Units, Donald Trump, parlant per telèfon a dins d'un cotxe, aquest diumenge a Washington (Reuters)

Trump diu a Netanyahu que és "un boig" i "un ingrat" per l'ofensiva militar al Líban

Hauria estat en una conversa telefònica perquè l'Iran es nega a rependre les negociacions amb Washington mentre Israel estigui atacant el Líban
Redacció/Agències
4 min

El president dels Estats Units, Donald Trump, hauria dit al primer ministre israelià Benjamin Netanyahu que està "refotudament boig" i que és "un ingrat" per l'ofensiva que està fent al Líban.

Ho ha revelat aquest dilluns el mitjà nord-americà Axios citant fonts de l'administració Trump, i hauria estat en una conversa telefònica per intentar salvar les negociacions amb l'Iran per posar fi a la guerra.

El motiu és que l'Iran es nega a continuar negociant mentre Israel estigui atacant el Líban, però Netanyahu està intensificant les accions militars en aquest país amb una ofensiva sobre la capital, Beirut.

Trump: "Una conversa molt productiva"

Abans Trump havia publicat un tuit a la seva xarxa social afirmant que havia tingut "una conversa molt productiva" amb Netanyahu, i que aquest s'havia compromès a aturar els atacs a Beirut:

No hi haurà tropes que arribin a Beirut, i les que hi estaven anant ja han girat cua.

Al tuit Trump també havia assegurat que han arribat a una entesa amb Hezbollah per aturar les hostilitats: "Israel no els atacarà i ells no atacaran Israel", ha dit.

El govern del Líban ha confirmat que la milícia xiïta ha acceptat frenar els atacs contra territori israelià, a canvi que Tel-Aviv aturi l'ofensiva als suburbis de Beirut.

Donald Trump i el secretari de Defensa, Pete Hegseth, en una imatge d'arxiu
Donald Trump i el secretari de Defensa, Pete Hegseth, en una imatge d'arxiu (Reuters/Evan Vucci)

Netanyahu manté els atacs al sud del Líban

Però després Netanyahu, s'ha mostrat desafiant i ha amenaçat d'atacar "objectius terroristes" a la capital del Líban si la milícia xiïta no cessa els atacs contra ciutats israelianes.

Ho ha dit en una publicació a la xarxa social X, en la qual assegura que l'exèrcit d'Israel continuarà les operacions al sud del Líban "tal com estava planejat".

Aquest punt posa en dubte l'anunci de Trump, ja que la milícia ha anunciat que respondrà militarment si les forces hebrees continuen avançant per ocupar el sud del Líban, com preveu Tel-Aviv.

L'Iran atura les comunicacions amb els Estats Units

Més enllà de la possibilitat que l'alto el foc entre Israel i Hezbollah anunciat per Trump es faci realitat, les paraules del president dels Estats Units tenen sobretot l'objectiu de calmar els ànims de Teheran.

L'agència de notícies iraniana Tasnim, vinculada a la Guàrdia Revolucionària, ha informat que l'equip negociador de Teheran ha deixat d'intercanviar missatges amb Washington, a través dels mediadors pakistanesos.

Una lona al centre de Teheran juga amb el missatge de bloquejar l'estret d'Ormuz i tancar la boca a Donald Trump
Una lona al centre de Teheran juga amb el doble missatge de bloquejar l'estret d'Ormuz i tancar la boca a Donald Trump (Reuters/Majid Asgaripour)

Un nou pas que torna a posar en pausa el diàleg entre els dos països per intentar allargar l'alto el foc, que ja estava en una situació fràgil, amb els diversos atacs que hi ha hagut els darrers dies.

El portaveu del Ministeri d'Exteriors iranià, Esmaeil Baghaei, ha insistit a recordar que la situació al Líban és clau per posar fi a la guerra a l'Orient Mitjà.

Vam emfatitzar i encara emfatitzem aquest punt: l'alto el foc al Líban és una part inseparable de qualsevol alto el foc i qualsevol acord per posar fi a la guerra.

En aquest sentit, Teheran ha amenaçat de tornar a bloquejar "totalment" l'estret d'Ormuz i obrir "nous fronts" de conflicte.

El comandant de la Guàrdia Revolucionària Esmaeil Qaani ha assegurat que les agressions d'Israel al Líban i Gaza comportaran bloquejar també l'estret de Bab el-Màndeb, a l'entrada del Mar Roig i a tocar del Iemen, on hi ha els aliats houthis de l'Iran.

Degoteig d'atacs entre les dues parts

Malgrat que en teoria hi ha un alto el foc vigent entre els dos països, des de fa uns quants dies hi torna a haver un degoteig constant d'accions militars a la regió.

Aquest dilluns a primera hora el govern de Donald Trump va anunciar que durant el cap de setmana l'exèrcit dels EUA va atacar centres de comandament de drons i instal·lacions de radar a l'Iran.

Segons han dit, serien bombardejos en represàlia per "accions agressives" de l'exèrcit iranià, entre les quals l'atac rebut per un dron MQ-1 seu que "operava sobre aigües internacionals", que hauria caigut.

Intent d'atac a una base dels EUA a Kuwait

Per la seva banda, la Guàrdia Revolucionària iraniana ha assegurat també aquest dilluns que, en represàlia, ha atacat una base aèria de la zona utilitzada pels Estats Units, però no ha dit quina.

En paral·lel, l'agència de notícies Kuna de Kuwait ha informat que una base d'aquest país havia rebut l'atac de míssils i de drons que haurien estat interceptats, mentre les sirenes sonaven al país.

I amb aquest panorama, Donald Trump ha insistit que l'Iran vol un acord amb el seu país: ho ha dit a la seva xarxa social per reclamar a l'oposició demòcrata i a "alguns republicans aparentment antipatriotes" que confiïn en ell:

Simplement relaxeu-vos, tot acabarà bé. Com sempre!

Una dona passant per davant d'un mural contra Israel aquest diumenge a Teheran (Reuters)

L'Iran incrementa la repressió interna

L'Iran està aprofitant la situació per augmentar la repressió contra els opositors a dins del país: aquest dilluns han executat a la forca dos homes condemnats a qui havien acusat d'haver saquejat i incendiat una mesquita.

Hauria passat durant les protestes i manifestacions del gener contra el règim dels aiatol·làs, en la repressió de les quals els cossos policials van matar desenes de milers de persones. Des que va començar la guerra les detencions i les execucions han augmentat.

Avui és notícia

Més sobre Guerra Orient Mitjà

Mostra-ho tot