59395: el dècim de la loteria que es va cantar com a guanyador, però que no ha tocat
Un empresari de Rubí va comprar 52 dècims d'un número que van cantar al sorteig de Nadal i creia que estaven premiats; ara portarà als tribunals el que Loteries i Apostes de l'Estat atribueix a un "error humà"
Els nens de Sant Ildefons van cantar el 59395 el 22 de desembre passat, en el transcurs del sorteig de la loteria de Nadal. Li corresponia un premi de 1.000 euros la sèrie o, el que és el mateix, 100 euros per a cada dècim, que en costa 20.
Amb 80 euros no n'hi ha prou per jubilar-se, però sí que serveixen, o haurien servit, per acabar l'any amb una alegria. El problema és que aquest número, en realitat, no formava part dels premis menors del sorteig.
En una empresa de Rubí, però, n'havien comprat 52 dècims. El propietari els havia repartit entre treballadors i clients. Però, quan el van anar a cobrar, a totes les administracions no els constava com a premiat.
Els teòrics afortunats van anar a cercar-lo el registre oficial de Loteries i Apostes de l'Estat i, efectivament, el número no apareixia enlloc.
"Ho vam sentir a la televisió, es va cantar el número i em va trucar un veí dient que havíem guanyat."
Ho explica Yohan Marios Bera, que havia comprat els dècims que posteriorment va repartir. I afegeix que en anar a cobrar el premi: "Res, és com si et traguessin la felicitat".
En diferents mitjans digitals, el número, efectivament, es mostrava com a premiat i, en conseqüència, se li atorgaven 1.000 euros a cada sèrie. De fet, en portals com el d'Elmundo.es, segueix constant com a premi menor.
No apareix a la llista oficial
On no apareix el 59395 és al web de Loteries i Apostes de l'Estat. El mateix organisme ha assegurat a TV3 que es pot tractar d'un error humà a l'hora de cantar el número.
L'únic que val a l'hora de pagar els premis és la llista oficial, en què el número no hi consta. En canvi, sí que figura com a bonificat el 59393, és a dir, el mateix número distribuït a Rubí, però acabat en 3 en comptes de 5. Això explicaria l'error a l'hora de cantar el número.
No obstant això, davant l'oficialitat de la llista, l'ens públic assegura que no acceptarà cap reclamació. Per la seva part, el comprador dels 52 dècims considera que la gestió de Loteries ha estat "pèssima", ja que, en cap cas, s'ha comunicat l'error, sinó que directament s'ha publicat la llista de premiats.
Per tant, considera que els corresponen 100 euros per dècim, en total 5.200 euros entre tots els portadors. Per mirar d'aconseguir cobrar el premi s'ha posat en mans de l'advocada Olga Majoral Bustos. "Els errors humans es poden produir", comenta, però considera que el problema "s'hauria de solucionar en el moment que es produeix".
Un cas complex
La lletrada afegeix que "el que no es pot fer és no dir res i després publicar una llista oficial que no es correspon amb els números que s'han cantat". La primera via que explorarà serà l'administrativa, però Loteries ja ha dit que desestimarà qualsevol reclamació.
Per això assumeix que el cas és complex i que haurà de recórrer a la via judicial, basant-se en l'anomenada "manca de confiança legítima en l'administració".
El client està disposat a arribar on calgui: "Més enllà del premi, l'important és la desil·lusió que ha provocat", diu Marios Bera, que rebla el clau afirmant que li haurien de pagar el premi "perquè es juguen la credibilitat d'una institució de l'Estat".