La patronal de l'automòbil FECAVEM crítica l'impost que grava les emissions contaminants dels vehicles de la Generalitat perquè, asseguren, ha fet caure la matriculació de vehicles a Catalunya. Apunten que per no pagar-lo, hi ha milers de cotxes que es domicilien fora, tot i que continuen circulant per les carreteres catalanes. L'impost es va començar a recaptar el 2021 i, des d'aleshores, la patronal ha constatat la caiguda en les matriculacions de vehicles. De fet, la patronal assegura que l'any passat es van vendre 26.000 cotxes menys que el 2017, quan es va anunciar el tribut. A més a més, Jaume Roura, president de la FECAVEM, afirma que per aquest fet, els ajuntaments també estan perdent ingressos perquè recapten menys del que haurien de recaptar a través de l'impost de circulació. "Encara que circulin per Catalunya, hi ha molts cotxes que no paguen l'impost de CO2 perquè estan domiciliats fora de Catalunya. Això perjudica també les arques dels municipis catalans perquè tampoc cobren l'impost de circulació. En canvi, se'n beneficien altres comunitats autònomes, com la de Madrid." Les empreses de lloguer de cotxes i les de rènting són les que menys vehicles matriculen a Catalunya(Pxhere) En canvi, la patronal assegura que la Generalitat no ingressa tant com preveia (l'any passat van ser 42 milions d'euros) i cobrar-lo ha augmentat les despeses de l'administració, sobretot per totes les incidències i reclamacions que ha suposat. També critiquen que la recaptació no es dedica, com s'havia dit, a mesures com la renovació del parc automobilístic.   Les grans empreses, les que menys el paguen La reducció de matriculacions es produeixen, especialment, entre els vehicles destinats al rènting i al lloguer, perquè les empreses que s'hi dediquen els matriculen en altres punts de l'estat on no es paga el tribut. En aquest sentit, la patronal calcula que 1 de cada 4 cotxes de rènting d'Espanya circula per Catalunya tot i que tan sols se n'hi matriculen un 0,5%. "Les grans empreses que matriculen vehicles que circulen per Catalunya, s'ubiquen fora del territori català. Sobretot estan instal·lades a Madrid. La Generalitat hauria de vetllar, conjuntament amb el sector, que aquestes empreses domiciliïn els vehicles a Catalunya, encara que la gestió la facin des d'altres llocs." Els vehicles elèctrics estan exempts d'aquest impost(Reuters/Aly Song) Qui el paga i com? Aquest dilluns s'acaba el termini per pagar voluntàriament l'impost de CO2 de cotxes i motos, si no es té domiciliat. Per fer-ho, la Generalitat posa a disposició diversos mètodes: presencialment, per internet o per telèfon. En cas que sí que n'estigui, és el dia en què la Generalitat farà el càrrec d'aquest tribut, que grava les emissions contaminants dels vehicles. La Generalitat disposa d'un simulador per calcular el cost del tribut per cada categoria. L'han de pagar els vehicles inclosos en el padró definitiu de l'any passat i que tinguin les següents característiques: turismes de fins a 9 places que tinguin unes emissions de diòxid de carboni de més de 120 g/km; les furgonetes de fins a 3,5 tones que emetin més de 160 g/km; i les motocicletes que també tinguin unes emissions de més de 120 g/km. Els vehicles 100% elèctrics, els que estiguin per sota dels llindars anteriors, els camions i vehicles de més de 3,5 tones i els autors n'estan exempts. 📌 Resol els teus dubtes sobre l'impost a les emissions de #CO2 dels vehicles amb l'assistent virtual 👉 https://t.co/Y1rDq7qKMx #assistentvirtual #ATC15anys pic.twitter.com/3k4UwhPuPY Agència Tributària (@tributscat) November 14, 2023