
Visa i Mastercard deixen Cuba i se sumen a la marxa de Meliá i Iberostar per l'ultimàtum de Trump
Butlleti Mirada Global
Cada setmana un article exclusiu per enendre cap a on va el món
Dos dies abans que es compleixi l'ultimàtum dels Estats Units a les empreses que operen a Cuba, diverses empreses han fet el pas d'abandonar l'illa.
El Banc Central de Cuba ha anunciat aquest dimecres que els serveis financers internacionals de Visa i Mastercard deixaran de funcionar a Cuba a partir de dissabte que ve per evitar sancions, mentre que el grup d'origen mallorquí Meliá Hotels International ha anunciat que deixa de gestionar "de manera immediata" quinze hotels al país. Altres grups hotelers, com Iberostar, també han fet el pas.
La retirada de Visa i Mastercard, més enllà d'impossibilitar els pagaments en comerços per aquesta via, s'afegeix a la llista d'obstacles que dificulten les transaccions econòmiques internacionals amb l'illa, així com l'enviament de diners des de l'estranger a comptes cubans.
De fet, el Banc Central de Cuba ha confirmat que el banc privat estranger que feia les operacions amb l'exterior (del qual no ha difós el nom) ha comunicat a l'autoritat monetària que interromp la seva relació amb l'entitat financera Fincimex (pertanyent al conglomerat empresarial estatal que controla bona part de l'economia) per evitar les sancions.
La sortida d'aquest banc suposa tallar, doncs, les connexions financeres de l'illa amb l'exterior, tot redoblant la pressió de Washington sobre l'Havana perquè adopti reformes polítiques i econòmiques profundes.
El pes de Meliá
Meliá ha comunicat la marxa a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, la CNMV, precisant que són els hotels que gestionava a l'illa a través de la seva filial portuguesa, Ilha Bela Gestao e Turismo.
Amb 34 establiments que gestionava fins ara, Meliá era una de les hoteleres més important de Cuba, i no ha dit de moment què pensa fer amb els dinou hotels restants, alguns dels quals inaugurats fa pocs anys.
Segons l'agència EFE, encara és possible fer reserves en onze d'aquests hotels, quatre dels quals a l'Havana, dos a Cienfuegos, tres a Varadero, un a Santiago i un altre a Trinidad.

També Iberostar deixa de gestionar 12 hotels a l'illa
Aquest dimarts va ser el grup Iberostar Hotels & Resorts, també amb seu a Palma, com Meliá, el que va anunciar que deixava de gestionar dotze hotels a Cuba, on té sis establiments més, dels quals de moment manté la gestió.
Un dels hotels que ja no gestionarà Iberostar és el Selection de l'Havana, inaugurat al març, que va costar 170 milions d'euros i té 42 pisos, cosa que el converteix en el més alt del país.
En el comunicat amb què ha fet pública la decisió, el grup Meliá ha dit que fa una setmana ja va explicar-ho a l'empresa propietària dels hotels i que l'ha pres "des d'un profund sentit de responsabilitat empresarial":
És conseqüència d'una combinació de circumstàncies sobrevingudes alienes a la capacitat de gestió que han impactat de forma significativa en l'operativa, la legalitat i la seguretat.
GAESA, empresa de l'exèrcit cubà
Un dels objectius del govern dels Estats Units és GAESA, empresa controlada per l'exèrcit cubà que està acusada pels Estats Units de controlar de manera opaca bona part de l'economia del país, incloent-hi tots els hotels que hi ha a l'illa.
El govern Trump ha fixat aquest divendres, dia 5 de juny, com la data límit a les empreses internacionals perquè tallin relacions econòmiques amb Cuba.
És un ultimàtum després del qual l'administració nord-americana amenaça amb sancions a qui continuï treballant amb GAESA i amb altres agents econòmics del país. Tot plegat, després que Trump amenacés també de prendre l'illa quan acabi amb l'Iran.
Hotels tancats o amb poca activitat
Segons Meliá, l'abast de la decisió serà "limitat", perquè assegura que bona part dels hotels dels quals deixa la gestió ja estan tancats, a causa de la caiguda del turisme que ha patit Cuba en l'inici d'aquest 2026.
Es calcula que els quatre primers mesos de l'any l'arribada de turistes al país ha baixat un 56% i el motiu és l'ofensiva política, jurídica, energètica i retòrica de l'administració Trump els últims mesos contra el règim castrista.
Altres cadenes hoteleres internacionals també hi han renunciat recentment: és el cas del grup canadenc Blue Diamond Resorts, que gestionava 62 hotels sota 10 marques hoteleres diferents.
Crisi energètica a Cuba pel canvi de règim a Veneçuela
També diverses línies aèries, com Iberia o Air Canada, han suspès els vols a Cuba per les dificultats de trobar-hi tant querosè com qualsevol mena de combustible fòssil, molt escassos ara mateix.
El motiu és que, des que els Estats Units controlen fèrriament el govern de Veneçuela, no hi arriben els subministraments de combustible que el règim de Nicolás Maduro sempre havia garantit al cubà.
La vida quotidiana a l'illa ha empitjorat molt, amb els transports sota mínims i amb talls d'electricitat diaris molt llargs a causa de l'escassedat d'energia disponible.









