
Com són els programes intensius de reforç de matemàtiques que volen revertir els mals resultats
Els centres que ja s'han acollit a una iniciativa per remuntar els mals resultats en aquesta matèria estan molt satisfets perquè augmenta la motivació dels alumnes i dona seguretat al professorat
Els alumnes catalans no van bé en matemàtiques. És una deficiència detectada fa temps que es continua fent evident cada cop que es fan les proves que --globalment-- analitzen el nivell dels centres educatius. Aquest curs matemàtiques ha obtingut els pitjors resultats històrics en les competències bàsiques de sisè de primària.
Per millorar aquests mals resultats, el curs passat ja es va posar en marxa un programa de suport a l'aprenentatge de les matemàtiques, batejat amb el nom de Florence, que va arribar a 200 escoles i instituts.
I de cara al curs que ve, en 300 centres s'implementarà un nou programa de suport intensiu d'aquest àmbit, des de 3r de primària fins a 4t d'ESO.
En total, 500 escoles i instituts catalans faran programes de reforç de matemàtiques.
En què consisteix el programa Florence?
El programa Florence es va posar en marxa el curs 2024/2025, dura tres cursos i el seu nom és un homenatge a Florence Nightingale (1820-1910), infermera i escriptora britànica que va ser pionera de la sanitat moderna, on va aplicar models matemàtics per rebaixar la mortalitat.
El punt de partida del programa és que la major part de les errades en les proves de matemàtiques es concentren en els problemes que requereixen connexions entre conceptes i raonament.
Qüestions com ara relacionar fraccions, decimals i percentatges o buscar estratègies de resolució de problemes amb angles, perímetres i àrees es converteixen en reptes insuperables per a molts alumnes.
Molts saben reproduir el que han après, però tenen dificultats per extrapolar, aplicar i usar els seus coneixements quan ja no es tracta d'aplicar les fórmules de tota la vida.
Aquí és, justament, on incideix el programa Florence, en intentar passar de les fitxes de càlcul a activitats més obertes, amb materials diversos que obliguen a pensar i relacionar.
Com es treballa als centres?
El programa Florence destina a cada centre que s'hi acull un professional que hi va regularment per fer-hi aquestes activitats.
Es treballa en diversos fronts: amb els alumnes directament a l'aula i amb el professorat amb el qual es fa formació i descoberta de nous materials i activitats.
Justament aquest treball en diferents fronts és el que va motivar l'Escola Montpalau de Pineda de Mar a participar en el programa.
Segons Aida Benet, cap d'estudis, la iniciativa "encaixava molt bé" al centre on l'ensenyament de les matemàtiques "depenia de la motivació de cada professor".
Ara estan molt satisfets perquè "tots els mestres han viscut l'emoció d'ensenyar les matemàtiques, fins i tot als que els costa més", i els alumnes "estan motivadíssims".

L'Òscar Fuster és el referent del programa Florence en una desena de centres, entre ells l'Escola Montpalau. Des del gener ha visitat cada 15 dies el centre. Ha preparat 10 sessions per a 4t i 5è de primària.
Fuster explica que les sessions amb els alumnes són dinàmiques, es tracta de parlar, deduir, jugar i experimentar amb materials per reflexionar sobre els grans conceptes matemàtics, en comptes d'aplicar fórmules repetidament sobre un paper:
"És molt més fàcil arribar a través de la manipulació d'un material per després anar a la part més abstracta, del paper".
Unes capses de sabates per treballar equivalències i proporcionalitat, un tangram pel perímetre i la superfície o una ampolla plena de peces de colors per l'atzar i l'estadística... les propostes emmarcades en el programa Florence són moltes i diverses.

A més, les activitats es fan amb materials "molt atractius, que tenen molt de color, que són agradables al tacte i que generen expectativa i ganes de saber com s'han de fer servir", explica Òscar Fuster.
Com ho veuen els alumnes? I el professorat?
Els alumnes del centre de Pineda expliquen que estan encantats amb les noves propostes per aprendre les matemàtiques. Per l'Iker, ara les entén millor:
"M'agraden molt les matemàtiques, les multiplicacions i les divisions, però d'aquesta manera que ens ha ensenyat l'Òscar; amb el material m'ajuda a entendre més coses".
També la Queralt --una altra alumna-- diu que se sent més motivada perquè les matemàtiques ja no és "només fer operacions, sinó també per fer jocs".

El programa Florence també abasta l'àmbit emocional dels alumnes. Quan acaben les activitats proposades, han de valorar com se senten i el que han fet els ha agradat o no.
És un bon termòmetre, explica Òscar Fuster, per saber si els alumnes viuen acompanyats aquest aprenentatge i detectar si hi ha activitats que funcionen més o menys.
L'altre punt en què el programa posa èmfasi és la formació directa a tot el claustre de professors d'un centre. A mestres com la Marina Llobet, els ha permès guanyar en seguretat.
"Com a mestres, a mi em costem molt les matemàtiques, m'haig de preparar molt les classes. Encarar-ho amb aquestes noves propostes em dona molta seguretat perquè ho veus d'una altra manera, no com ho hem estudiat nosaltres sempre. Es pot manipular, podem tenir suport visual i això a la vegada que ho estàs explicant, et dona molta seguretat".
El programa té una durada de 3 anys i inclou la formació d'un mestre del centre perquè es converteixi en el referent de matemàtiques de l'escola i pugui intervenir a tots els cursos.
- ARXIVAT A:
- Educació