Versió clàssica del dònut
Versió clàssica del dònut (iStock/LauriPatterson)

Bimbo es queda amb l'ús comercial del terme "dònut", encara que estigui recollit als diccionaris

El Tribunal Suprem ha dictaminat a favor de Bimbo després d'un litigi de nou anys contra una empresa de la competència
Redacció
1 min

Victòria del Grup Bimbo als tribunals per l'ús del terme "dònut". El Tribunal Suprem ha estimat que l'ús no autoritzat del terme "dònut" amb finalitats comercials a l'estat espanyol constitueix una violació dels drets de la marca.

És a dir, legalment només Bimbo pot anomenar comercialment "Donut" els coneguts pastissets circulars amb un forat al mig.

Tot plegat, encara que en castellà el terme "dónut" --en minúscula i accent-- aparegui recollit al diccionari de la RAE com a nom genèric, com indica el Suprem. També apareix --en minúscula i accent obert-- en alguns diccionaris de la llengua catalana, per bé que no al DIEC.

De fet, els diccionaris el defineixen com una "peça esponjosa de rebosteria en forma de rosca, fregida i generalment glaçada o recoberta de xocolata" (dicc. RAE), un "pastisset rodó foradat pel mig" (dicc. GD62) o un "rotllo de pasta fregida, dolç i bla, d'origen nord-americà" (dicc. DNV).

Batalla legal

La companyia ha qualificat de "victòria legal històrica" la sentència, que posa fi a nou anys de litigi.

El Suprem ha estimat el recurs de cassació de Bimbo Donuts Iberia després de recordar que el procés va començar el 2017, davant l'ús del terme en l'àmbit comercial per un tercer que volia comercialitzar amb el mateix nom les peces de rebosteria.

Per l'empresa, aquesta decisió del tribunal "reconeix el seu renom extraordinari i li atorga la màxima protecció legal", ja que "l'ús no autoritzat i descriptiu del terme 'dònut' amb finalitats comercials constitueix una violació dels drets de la marca."

En aquest sentit, el grup ha subratllat que el Suprem destaca que "la incorporació d'una marca als diccionaris de la llengua, i en l'ús col·loquial, no comporta una pèrdua o limitació dels drets d'exclusivitat de marca del seu titular, que han de ser respectats en el comerç en qualsevol cas".

Avui és notícia

Més sobre Tribunal Suprem

Mostra-ho tot