
Aquest vespre de dimecres 17 de juny, el Museu del Disseny de Barcelona ha estat l'escenari de la proclamació i el lliurament de l'edició 2026 dels Premis FAD, la 68a pel que fa als FAD d'Arquitectura i Interiorisme, els més longeus de l'arquitectura ibèrica i un referent de primer ordre per a l'arquitectura contemporània en les seves seccions també de ciutat i paisatge i intervencions efímeres. També és la 13a edició dels FAD Internacionals, la 21a dels FAD de Pensament i Crítica i, a més, els Premis Habitàcola, que ja porten, amb aquesta, 38 edicions premiant estudiants de les escoles de disseny i arquitectura, sempre amb un tema d'inspiració, que aquest any han estat els espais de guaita. Recordem-ho: tots aquests premis s'adrecen a projectes finalitzats durant l'any 2025 i realitzats per autors de la península Ibèrica, inclòs Portugal. En aquest pòdcast us oferim el resum de la vetllada amb les intervencions dels guanyadors.

El Centre Obert d'Arquitectura commemora 60 anys d'exposicions al Col·legi d'Arquitectes de Catalunya amb, com no podria ser d'una altra manera, una exposició! "De Miró a Solano. 60 anys d'exposicions al COAC", una proposta en dos formats. Per una banda a l'altell de la seu del COAC, a Plaça Nova, trobem una mostra documental; de l'altra, una instal·lació artística a l'espai Àgora i a l'exterior de l'edfici. El punt de partida és l'exposició de 1969 "Miró l'altre" i la protagonista present és Susana Solano que aporta un discurs anomenat "Runa" sobre el detritus del Teatre Principal. El propòsit: incitar el debat i la mirada crítica sobre l'espai públic, la durabilitat de les obres, els edificis i els seus usos, i la forma com l'arquitectura i l'art s'hi relacionen.

Durant el vespre d'aquest divendres, 29 de maig, s'han proclamat els guanyadors de la 28a edició dels Premis d'Arquitectura de les Comarques de Girona. Ha estat durant un acte a la seu del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya a Girona, a la Pia Almoina, i amb la posterior festa als patis interiors de l'edifici, amb tots els protagonistes de la vetllada. Nosaltres també hi hem estat i us ho expliquem en aquest pòdcast!

Tenim a tocar la proclamació dels guanyadors de tres certàmens més que habitualment seguim al "Perspectiva". Primer hi haurà els Premis d'Arquitectura de les Comarques de Girona, el divendres 29 de maig. En segon lloc, els Premis Arquitectura 2026, que atorga el Consell Superior dels Col·legis d'Arquitectes d'Espanya, el CSCAE, que seran el dimarts 9 de juny. I, vuit dies després, el dimecres 17 de juny, els Premis FAD. Tots els finalistes catalans en aquest pòdcast!

Aquest mes de maig del 2026 és l'inici d'una nova etapa en la governança del COAC, amb unes eleccions al deganat del col·legi i a les seus territorials de Barcelona i el Vallès, a més de l'assemblea general. A la resta del territori, les demarcacions de Comarques Centrals i Girona també són notícia, perquè els qui han estat els respectius presidents fins ara ja no s'hi poden tornar a presentar. Marc Riera ha esgotat els vuit anys en què podia estar al capdavant del COAC de Girona i Claudina Relat no pot optar a un segon mandat a les comarques centrals des de Manresa, perquè aquesta demarcació té dues seus, Manresa i Vic, i tenen l'acord d'alternar la governança cada quatre anys. En aquest pòdcast conversem relaxadament amb tots dos sobre aquesta nova etapa que ara comença al COAC i també sobre les seves respectives trajectòries professionals.

Fins al 4 de juny, el Centre Obert d'Arquitectura a l'espai Àgora del COAC de Barcelona trobem "Ciutats en guerra. Cartografies i narratives en dos temps", una exposició que mostra ciutats devastades per les guerres, algunes directament esborrades de la geografia, però d'altres amb una fesomia que ja mai més serà la mateixa. Us n'expliquem els detalls en companyia de la seva comissària, l'arquitecta i urbanista Inés Aquilué. Tot seguit, la nostra poeta de pedra picada, Cristina Àlvarez Roig, ens fa la crònica de la seva visita a l'exposició, tot revisitant un dels poemes del seu recull publicat per Pagès Editors l'any 2023: "Síria sense flors", dedicat a una de les ciutats que apareixen a l'exposició: Alep.

Al "Perspectiva", entrevistem els tres líders de les candidatures a la junta de govern del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. Un d'ells ocuparà el càrrec de degà durant els propers quatre anys: serà qui guanyi aquestes eleccions després que, en les eleccions anteriors, de l'any 2022, la participació fos d'un 19,27% dels prop d'11.000 arquitectes col·legiats. Guim Costa Calsamiglia opta a la reelecció, Sandra Cinta Bestraten i Castells s'hi presenta procedent de la presidència territorial de Barcelona en aquesta última legislatura i Jacint Raurell i Bernadà encapçala un grup heterogeni que conjuga cares noves amb altres arquitectes, com ell mateix, que en les últimes dècades han ocupat llocs rellevants en la governança del col·legi.

L'any 2018, i per iniciativa de l'Agrupació d'Arquitectes i Urbanistes de Catalunya (AAUC), va néixer l'Àgora d'Urbanisme. La convocatòria ha estat tan prolífica i enriquidora que al mes de novembre se celebrarà la vuitena edició, però, pel camí, també s'ha anat posant de manifest que la necessària selecció de projectes a debat deixava al calaix un munt de projectes no menys dignes de consideració que calia tractar en un espai complementari. Vet aquí com neix el Fòrum d'Urbanisme, impulsat des de la mateixa agrupació amb la voluntat, i la voluntarietat, d'esdevenir el complement ideal de l'Àgora. Està convocat per a aquest dimarts, 5 de maig, a la seu del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. Us ho expliquem en aquest pòdcast amb dos dels seus impulsors, els arquitectes Rosina Vinyes i Kerman Arranz.

En aquest pòdcast us expliquem tot el que podrem trobar a la sisena edició de Firhàbitat, la fira de referència de la bioconstrucció i l'eficiència energètica a Catalunya, que se celebrarà a Avià, al Berguedà, des del divendres 24 d'abril fins al diumenge 26. En parlem amb la seva directora, Rosa Prat.

Des que existeixen a Catalunya els dos col·legis professionals d'arquitectes i arquitectes tècnics, respectivament --això és, des de l'any 1940, quan es va fundar la primera seu del Col·legi de l'Arquitectura Tècnica a Barcelona, el CATEB (el COAC és una mica anterior, de l'any 1931)-- cadascun dels dos col·legis ha tingut les seves pròpies seus al territori català. Ara, però, des del 21 d'abril del 2026 i per primera vegada a la història, obren una seu compartida en una ciutat, concretament a Terrassa. És al carrer de la Rasa, núm. 43, al centre mateix. Us ho expliquem en aquest pòdcast.

La intervenció al Palau d'Exposicions de Charleroi, a Hainaut (Bèlgica), obra del despatx AGWA amb Architecten jan de vylder inge vinck, és la guanyadora absoluta d'arquitectura del Premi Mies van der Rohe 2026. A banda d'aquest premi principal, a les últimes edicions del certamen s'ha establert també un premi d'arquitectura emergent i aquest any ha estat per a l'espai temporal del Teatre Nacional Eslovè Drama, de Vidic Grohar Architekti. Així ho ha proclamat el jurat internacional presidit pel flamant Premi Pritzker 2026 Smjlian Radic, amb Rosa Rull, Chris Briffa i Nikolaus Hirsch. Tots els detalls en aquest pòdcast.

Un any més, el Disseny Hub Barcelona queda transformat durant un cap de setmana en la seu de l'OFFF, el festival d'art, disseny i creativitat més important del món. El projecte va néixer a Barcelona mateix l'any 2001, però des de fa molts anys té rèpliques itinerants en diverses ciutats de tot el planeta, al llarg de l'any. Concretament, en els propers mesos d'aquest 2026 serà a Sevilla, Montreal i Mèxic. Però en aquest pòdcast us expliquem els detalls d'aquesta edició barcelonina, la 26a, que serà els dies 16, 17 i 18 d'abril. Ho fem amb el seu promotor i director, Pep Salazar.

A "La biblioteca de l'arquitecte" ens interessem per dues revistes d'arquitectura publicades durant els darrers mesos: d'una banda, l'edició d'hivern 2026 de la revista online "T18", dedicada als arquitectes i les arquitectures del Marroc i, de l'altra, el volum 171/172 de "TC Cuadernos", amb una acurada edició dedicada al despatx Peris+Toral. "¿Y si las mujeres diseñaran la ciudad?", de May East, és un llibre que només estava publicat en anglès però que ara podem llegir en castellà gràcies a una nova edició d'EcoHabitar. El fullegem en companyia de l'arquitecta Zaida Muxí. També us ressenyem "Les batalles de Barcelona", de Jordi Amat, i ens acompanya el poeta i editor Israel Clarà amb un poema del seu darrer recull: "Gineceu".

De l'agenda d'arquitectura per a aquesta última setmana de febrer del 2026, us en destaquem l'estrena del film immersiu "Gaudí, el taller del diví", a la catedral de Barcelona. Al Col·legi d'Arquitectes, un simposi sota el títol "Nou marc pel benestar en l'atenció oncològica" i dues taules amb diversos professionals del sector convidats a participar-hi: "Humanitzar la relació metge-pacient" i "Espais oncològics pel benestar". També un esdeveniment de la Capital Mundial de l'Arquitectura, que es desplegarà en deu sessions al llarg de l'any i comença aquest 25 de febrer a la seu barcelonina de l'estudi BIG: les Architecture Studio Sessions, sessions de portes obertes a deu despatxos d'arquitectura de Barcelona.

Destaquem algunes de les propostes que tenim per a aquesta setmana del 16 al 22 de febrer en el context de la Capital Mundial de l'Arquitectura Barcelona 2026: Carlo Ratti, en format de diàleg amb Maria Piccaretta: "Estratègies i escenaris de l'arquitectura contemporània: Reflexions després de la Biennal de Venècia"; "De la casa al paisatge i de Catalunya al món", la inauguració de dues exposicions en una, al Museu d'Història de Barcelona Oliva Artés, amb el canvi climàtic i l'emergència habitacional com a temes centrals i pensades per al públic no expert en arquitectura; la projecció del documental "Pensar la incertesa", de Christian Barani, o l'Open Barri d'hivern, al districte de Nou Barris. També durant aquesta setmana del 16 al 22 de febrer arrenca la tercera temporada de les converses desenFADades, que convoca Arquin-FAD. Tots els detalls en aquest pòdcast amb els seus protagonistes.

És la segona setmana de febrer i comencen els més de 1.500 esdeveniments programats per la Capital Mundial de l'Arquitectura Barcelona 2026 fins a Santa Llúcia, el 13 de desembre. Per a aquesta primera setmana, festivitat de Santa Eulàlia, us suggerim els projectes inacabats de Ricardo Bofill al Macba de la mà de l'artista Anna Moreno, l'exposició d'homenatge al ceramista Antoni Cumella i Serret a la galeria Artur Ramon Art, l'inici de temporada de les Tertúlies d'Arquitectura al Cafè de l'Òpera de Barcelona, La Festiva 2026 a la seu de Barcelona del COAC i, ja fora de Barcelona, una visita retrospectiva a l'obra pictòrica de Vicenç Huedo a diversos espais expositius de la ciutat de Girona.

El jurat dels Premis Mies van der Rohe d'arquitectura contemporània de la Unió Europea 2026 ha fet públics els cinc projectes finalistes del premi central i els dos que aspiraran al guardó al millor despatx emergent d'Europa. Entre aquests cinc, hi ha dos projectes de despatxos catalans: H Arquitectes i Onze04. En aquest pòdcast us donem els detalls de tots els finalistes i conversem amb dos dels arquitectes d'aquests despatxos catalans: Roger Tudó, d'H Arquitectes, i Gustau Silva-Nicoletti, d'Onze04.

Tenim a l'estudi la nostra poeta de pedra picada, l'arquitecta Cristina Àlvarez Roig. Avui amb un poeta català que no es compta entre els més mediàtics ni coneguts però sempre molt ben considerat per la crítica fins que ens va deixar, no fa gaire, l'any 2018, Màrius Sempere. La Cristina ens porta avui un poema de "La cançó de la metamorfosi", un recull publicat l'any 1995: "Cercles".

L'Arxiu Històric de la demarcació de Girona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya ha incorporat aquesta tardor un nou fons: la documentació de les obres i intervencions de l'arquitecte Arcadi Pla al conjunt mil·lenari del monestir de Montserrat durant 32 anys, entre el 1987 i el 2019. 32 anys que també li han servit per desenvolupar el seu llenguatge arquitectònic de gran vocació humanística, arrelat al territori, sensible amb el context, intel·ligent en l'ús dels materials i el disseny dels espais, molt coherent amb uns principis que han marcat la seva carrera d'arquitecte des que la va començar a exercir l'any 1961. L'excusa d'aquesta donació era perfecta per trobar-nos amb ell i poder revisitar tots aquests projectes a la muntanya més emblemàtica de Catalunya. Ell mateix ens ho explica en aquest pòdcast!

Avui, amb en Marc Longaron, director de la Cooperativa d'Arquitectes Jordi Capell, fem un repàs al rànquing dels llibres d'arquitectura més venuts durant el 2025. També aprofitem per ressenyar-vos dues novetats arribades a la llibreria de la cooperativa: el catàleg de l'exposició "Obra oberta", de Josep Lluís Mateo, i "Oh, Susana!", una novel·la de Manuel Ocaña irreverent i insuportablement profètica.

Des del dimarts 13 de gener, l'arquitecte Josep Maria Jujol s'ha reapropiat de la basílica de Santa Maria del Pi, a Barcelona. Va passar moltes hores en aquest indret. No se n'ha parlat gaire, però ell va ser el reconstructor de la rosassa i també és autor del monument d'homenatge a Santa Vedruna, que és a la capella del baptisteri. Moltes hores en aquesta basílica, però també en alguns altres espais de Ciutat Vella i, tot plegat, ho podem constatar en l'exposició que duu per títol "La Barcelona de Jujol", a la basílica mateixa. S'hi apleguen fons documentals de la Càtedra Jujol de la UPC, que van ser donats pel seu últim fill viu, abans de morir, l'any 2024. La comissaria la directora mateixa de la Càtedra, Isabel Zaragoza. Juntament amb ella, tres professors de l'ETSAB i l'ETSEB: Jesús Esquinas, Eva Jiménez i Xavi Llobet. Aquest últim ens n'explica tots els detalls en aquest pòdcast.

La Capitalitat Mundial de l'Arquitectura Barcelona 2026 comença de manera implícita per Santa Eulàlia, el 12 de febrer. El tret de sortida formal, però, és just una setmana abans, divendres 6 de febrer, amb la inauguració del festival de les arts lumíniques Llum BCN. És la quinzena edició del festival i hem de destacar també que és l'última que tindrà la "light designer" Maria Güell com a directora artística. Ella hi ha estat al capdavant des de l'any 2019 i en les edicions anteriors també com a membre de l'equip comissarial, per tant, el format actual del festival té molt de la seva petjada personal i és de suposar que, poc o gaire, això canviarà en les properes edicions. Aquesta quinzena edició és, doncs, el final d'una etapa i això comporta també un resum del que han estat les 14 edicions anteriors. Us ho expliquem en aquest pòdcast amb la mateixa Maria Güell.

Com és habitual semestralment, el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya presenta els resultats de les dades dels visats d'edificació. Avui us parlem de les corresponents al segon semestre del 2025, on veiem que la superfície total visada a Catalunya baixa un 4,3% respecte a dades del 2024, i el causant d'això és la demarcació de Barcelona, amb un descens del 16,4%, perquè la resta de demarcacions reflecteixen dades clarament a l'alça. Tots els detalls, en aquest pòdcast amb les valoracions de la directora general del COAC, Sònia Oliveras, i el degà dels arquitectes catalans, Guim Costa Calsamiglia.

S'han fet públiques les 40 obres seleccionades pel jurat de l'edició 2026 dels Premis Mies van der Rohe. Quatre són a Catalunya: la intervenció al Vapor Cortès de Terrassa, d'H Arquitectes; la reforma de la plaça Major d'Olot, obra coral d'Un Parell d'Arquitectes, amb Pep de Solà-Morales i Quim Domene, i dues a Barcelona, la 10K House, de l'estudi TAKK, i la Greenhouse 140 al 22@, obra de Peris-Toral. A més, hi ha tres obres en altres ciutats d'Europa on han intervingut despatxos establerts a Catalunya, com és el cas de l'Abby Kortrijk, a Flandes, obra de l'estudi Barozzi Veiga amb Tab Architects; La Bouëxière, de la Bretanya francesa, un centre cultural i esportiu que signa l'estudi Onze04 (amb seus a Barcelona i Nantes), i, finalment, una intervenció efímera al festival Concéntrico de Logronyo que és obra de Leopold Banchini (amb seus a Ginebra i Barcelona). En aquest pòdcast us en comentem més detalls amb el director d'aquests premis, l'arquitecte Ivan Blasi.

ArquinFAD ha fet públiques les bases per a l'edició 2026 dels Premis FAD: L'edició 68 dels FAD d'Arquitectura i Interiorisme, la 21a dels FAD de Pensament i Crítica, la tretzena del FAD Internacionals i també les dels Premis Habitàcola, que fins ara han celebrat 37 edicions. Recordem que els FAD premien els projectes més destacats dels despatxos d'arquitectura ibèrics i, per tant, també els portuguesos. En aquest pòdcast us comentem les novetats, les dates i els detalls de la convocatòria, acompanyats d'un dels membres de la junta d'ArquinFAD, l'aparellador Aleix Alexandre.

Durant el desembre del 2024 es va celebrar el primer any de vida del Barcelona Contech Hub, una branca emergent de l'Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya (ITeC) nascuda amb el propòsit d'impulsar l'actualització del sector de la construcció, aplegant les start-ups, els emprenedors, les empreses més compromeses amb aquesta transformació i els inversos. Ara ja han passat gairebé dos anys i ho han celebrat també aquest desembre del 2025 amb la segona edició d'una trobada que va camí d'esdevenir una cita i un termòmetre de referència, com és la Nit del Contech Hub. En aquest pòdcast conversem amb molts dels protagonistes de la vetllada, en què, a més, s'ha celebrat la primera edició dels Premis Contech.

L'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) acaba de fer eleccions per triar l'equip que dirigirà l'escola durant els propers sis anys. Ha guanyat la candidatura encapçalada per l'arquitecta Eulàlia Gómez Escoda, professora des de l'any 2008 al Departament d'Urbanisme, Territori i Paisatge i, des del 2021, subdirectora de relacions internacionals de l'escola. Amb el lema "L'Escola, un laboratori d'idees", la candidatura s'ha imposat en segona volta, amb un 62,25% dels vots a favor, sobre l'altra candidatura que també havia passat el tall de la primera volta, la de Daniel García-Escudero, que ha aplegat el 37,75% dels vots. En aquest pòdcast podeu sentir la conversa que vam tenir amb Eulàlia Gómez quan tot just es validava el resultat de les eleccions, el 18 de desembre del 2025, abans que prengui possessió del càrrec, que serà durant el gener del 2026.

Novetats editorials d'arquitectura al "Perspectiva". Avui, llibres d'una profunda barcelonitat. Literalment, anirem des del subsòl medieval emergit al Born de Barcelona fins a les rases obertes a la Via Laietana fins que s'han acabat les obres de remodelació fa pocs mesos. I també farem un recull de cites històriques sobre la ciutat compilades per Lluís Permanyer, i de les fotografies de la gran Colita. Obrim foc, però, amb l'últim llibre de Pedro Azara: "Babia, a lo lejos".

Avui la nostra poeta de pedra picada, l'arquitecta Cristina Àlvarez Roig, ens porta un capítol més del cicle que tenim obert sobre les ciutats en la literatura. En aquest cas, Nova York des de la retina poètica de Federico García Lorca i un poema que va escriure el 27 de desembre del 1929: "Nadal al Hudson".