
La tendència imperant en les samarretes de futbol que desespera els puristes
La necessitat de crear impacte ha arraconat les ratlles convencionals, distorsionades amb atrevits dissenys
N'hi ha d'escapulades o d'escacs, però la majoria de les samarretes de clubs de futbol es divideixen en dos grans grups, llises o ratllades. Totes es reinventen estiu rere estiu per refrescar-ne el disseny, però són aquestes últimes les que estan vivint una tendència a l'alça: els fabricants i els clubs sembla que s'hagin cansat de les ratlles convencionals.
La necessitat de crear impacte quan es presenten les noves equipacions ha arraconat les línies rectes convencionals, distorsionades amb atrevides formes, decolorades amb degradats, ampliades formant franges gruixudes o senzillament substituïdes per siluetes més o menys simbòliques. En són el millor exemple les futures indumentàries de Barça, Bayern de Múnic, Milan, Juventus o Inter, filtrades a les xarxes a l'espera de fer-se oficials. No és un fenomen nou, però ara sí que el "cubisme" ha entrat de ple als camps de futbol.
No tots els aficionats responen amb acceptació a un corrent, ara mateix, imperant. Els més puristes troben a faltar els dissenys clàssics que permeten reviure alguna aposta vintage.
It seems clean, traditional stripes are now mainly reserved for anniversary kits! https://t.co/pYoxgadvuW pic.twitter.com/LEial0HtQb
Footy Headlines (@Footy_Headlines) May 9, 2025
És fàcil entendre que, com a peces de moda que són, les samarretes de futbol han d'evolucionar proposant noves formes que estimulin els ingressos per marxandatge, però també que representen objectes de culte i consum massiu entre unes aficions que volen sentir-se ben representades. I que ja s'han resignat a quedar fora del debat dels patrocinadors en pro de la sostenibilitat econòmica de les entitats.
Cap marca sembla aliena a l'experimentació però cal anar amb compte. Algunes entitats, com el Valladolid o l'Atlètic de Madrid, han comprovat que agosarades apostes en la renovació dels seus escuts han estat revocades per les respectives masses socials. A vegades, quan el màrqueting tira pel dret pot topar amb la identitat dels clubs.